پند و بهره گیری از تجارب دیگران همواره در طول تاریخ بشری اساس تصمیم گیری های افراد جامعه مختلف محسوب می شود به گونه ای که می توان گفت پیشرفت ملت ها / تمدن ها و انسان ها تا حدود زیادی در بهره گیری از تجارب جامعه دیگر خلاصه می شود. سینه های مردم گنجینه ی اسرار و مخزن تجربیاتی است که به قیمت یک عمر پرفراز و نشیب و بعضاً سخت و دشوار زندگی به دست آمده است و در این میان اسرار و تجربیاتی که به موضوعات مهم فردی و اجتماعی مربوط هستند از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردارند. یکی از راههای استفاده از سرمایه ی عمر ملت ها / تمدن ها و افراد ثبت و ضبط تجربیات و دستاوردهای آنان به شیوه ای زیبا / جذاب و قابل دسترسی و بهره برداری است به نحوی که نسل جدید آنها را با شوق و علاقه مطالعه و بررسی کرده و در زندگی خود به کار گیرد.
قرآن کریم حوادث تاریخی را بیان کرده و سوالات و خطاب های خود را متوجه نبی اکرم (ص) می کند. سپس امت را به پیروی و الگوگیری از سیره نبی اکرم (ص) امر می نماید آنجا که می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» و در طول تاریخ اسلام فرمان خداوند و تأکید پیامبر اکرم (ص) بر تدبر در آیات قرآنی سرمنشاء آثار گرانقدری در تفسیر آیان قرآن مجید بوده است و این جریان هم چنان ادامه دارد.
در طول تاریخ، انسان همواره کوشیده است تجارب و یافته های خود را به نسل آینده منتقل کند. آموزش و یادگیری یک وظیفه راهبردی است و این سوال همیشه مطرح بوده که «می خواهیم چه چیزی را یاد بدهیم و چگونه می خواهیم آن را یاد بدهیم».
برای یک آموزش موثر و اثربخش، استفاده از فنون و راهبردهای مطلوب بسیار مهم است. آموزش یک فرآیند منظم است که به موجب آن، اطلاعات، مهارتها و نگرش های دانش آموزان را تقویت می کند.
هنر تدریس، یکی از مهارتهای مهم فنی و حرفه ای معلمان است که لازمه آن شناخت فراگیرندگان و شناخت روش های یاددهی – یادگیری کارآمد است.
تجربه های آموزشی و آموخته هایی که در کلاسهای مختلف روش تدریس گذراندم این باور را در من تقویت کرده است که آموزش و یادگیری نوعی مشارکت فعال بین معلم و دانش آموزان است و تجربه آموزشی که ذکر می شود حاصل این باور می باشد.
چندسالی بود که مشغول تدریس درس دینی در پایه های مختلف بودم و همیشه با این مشکل که کتاب دینی و زنگ این درس برای بچه ها کسل کننده می باشد، مواجه می شدم. چون دروس این کتاب سالها بدون تغییر باقی مانده بود و حتی جلد این کتاب نیز تقریباً روح دانش آموزان را می آزرد که البته این مشکل تمام دبیران این رشته می باشد.
فهرست مطالب
بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
اهمیت و نقش معلم دینی و قرآن
اهمیت دروس معارف اسلامی
اهداف و ضرورت های آموزش زبان عربی در مدارس
عناصر آموزش مطلوب و موانع موجود
علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان عربی
الف) بررسی مسائل و مشکلات نیروی انسانی
ب) بررسی مشکلات کتب درسی
ج) بررسی وسایل کمک آموزشی
د) بررسی مسائل مربوط به انگیزه یادگیری
ویژگیهای معلم دینی و عربی
الف) اطلاعات
ب) ابتکار
ج) مهارت و سرعت
د) ویژگی عشق ورزی به معلمی
ه) ویژگی مثبت اندیشی
و) ویژگی تخصص در رشته زبان عربی
ز) ویژگی احترام به فراگیری و تواضع
ح) ویژگی رعایت پوشش ظاهری
خ) ویژگی شناخت الگوها و روشهای مختلف تدریس
ط) ویژگی مدیریت کلاس عربی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجربیات
تبیین شیوه های ایجاد علاقه در دانش آموزان نسبت به درس عربی
تبیین تجربیات اینجانب در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری در درس دینی و عربی
تبیین تجربیات در رابطه با نوشتن طرح درس
تبیین تجربیات اینجانب در تدریس پیام های آسمان (دینی اول راهنمایی)
تبیین تجربیات ارزشیابی درس دینی و عربی
تبیین تجربیات اینجانب در جذابیت کلاس درس و جلوگیری از خستگی خودم و دانش آموزان
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
عناصر آموزش مطلوب و موانع موجود
نقایص کتاب و محتوای آموزشی
روشهای تدریس و روش های ارزشیابی
۷- اقدامات خاص
برانگیختن حس کنجکاوی
تشویق سخت کوشی و پشت کار
خودشکوفایی
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع
تعداد صفحات: ۸۰
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند