مستندسازی تجربیات شغلی رشته دینی و عربی برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

پند و بهره گیری از تجارب دیگران همواره در طول تاریخ بشری اساس تصمیم گیری های افراد جامعه مختلف محسوب می شود به گونه ای که می توان گفت پیشرفت ملت ها / تمدن ها و انسان ها تا حدود زیادی در بهره گیری از تجارب جامعه دیگر خلاصه می شود. سینه های مردم گنجینه ی اسرار و مخزن تجربیاتی است که به قیمت یک عمر پرفراز و نشیب و بعضاً سخت و دشوار زندگی به دست آمده است و در این میان اسرار و تجربیاتی که به موضوعات مهم فردی و اجتماعی مربوط هستند از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردارند. یکی از راههای استفاده از سرمایه ی عمر ملت ها / تمدن ها و افراد ثبت و ضبط تجربیات و دستاوردهای آنان به شیوه ای زیبا / جذاب و قابل دسترسی و بهره برداری است به نحوی که نسل جدید آنها را با شوق و علاقه مطالعه و بررسی کرده و در زندگی خود به کار گیرد.
قرآن کریم حوادث تاریخی را بیان کرده و سوالات و خطاب های خود را متوجه نبی اکرم (ص) می کند. سپس امت را به پیروی و الگوگیری از سیره نبی اکرم (ص) امر می نماید آنجا که می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» و در طول تاریخ اسلام فرمان خداوند و تأکید پیامبر اکرم (ص) بر تدبر در آیات قرآنی سرمنشاء آثار گرانقدری در تفسیر آیان قرآن مجید بوده است و این جریان هم چنان ادامه دارد.
در طول تاریخ، انسان همواره کوشیده است تجارب و یافته های خود را به نسل آینده منتقل کند. آموزش و یادگیری یک وظیفه راهبردی است و این سوال همیشه مطرح بوده که «می خواهیم چه چیزی را یاد بدهیم و چگونه می خواهیم آن را یاد بدهیم».
برای یک آموزش موثر و اثربخش، استفاده از فنون و راهبردهای مطلوب بسیار مهم است. آموزش یک فرآیند منظم است که به موجب آن، اطلاعات، مهارتها و نگرش های دانش آموزان را تقویت می کند.
هنر تدریس، یکی از مهارتهای مهم فنی و حرفه ای معلمان است که لازمه آن شناخت فراگیرندگان و شناخت روش های یاددهی – یادگیری کارآمد است.
تجربه های آموزشی و آموخته هایی که در کلاسهای مختلف روش تدریس گذراندم این باور را در من تقویت کرده است که آموزش و یادگیری نوعی مشارکت فعال بین معلم و دانش آموزان است و تجربه آموزشی که ذکر می شود حاصل این باور می باشد.
چندسالی بود که مشغول تدریس درس دینی در پایه های مختلف بودم و همیشه با این مشکل که کتاب دینی و زنگ این درس برای بچه ها کسل کننده می باشد، مواجه می شدم. چون دروس این کتاب سالها بدون تغییر باقی مانده بود و حتی جلد این کتاب نیز تقریباً روح دانش آموزان را می آزرد که البته این مشکل تمام دبیران این رشته می باشد.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
اهمیت و نقش معلم دینی و قرآن
اهمیت دروس معارف اسلامی
اهداف و ضرورت های آموزش زبان عربی در مدارس
عناصر آموزش مطلوب و موانع موجود
علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان عربی
الف) بررسی مسائل و مشکلات نیروی انسانی
ب) بررسی مشکلات کتب درسی
ج) بررسی وسایل کمک آموزشی
د) بررسی مسائل مربوط به انگیزه یادگیری
ویژگیهای معلم دینی و عربی
الف) اطلاعات
ب) ابتکار
ج) مهارت و سرعت
د) ویژگی عشق ورزی به معلمی
ه) ویژگی مثبت اندیشی
و) ویژگی تخصص در رشته زبان عربی
ز) ویژگی احترام به فراگیری و تواضع
ح) ویژگی رعایت پوشش ظاهری
خ) ویژگی شناخت الگوها و روشهای مختلف تدریس
ط) ویژگی مدیریت کلاس عربی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجربیات
تبیین شیوه های ایجاد علاقه در دانش آموزان نسبت به درس عربی
تبیین تجربیات اینجانب در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری در درس دینی و عربی
تبیین تجربیات در رابطه با نوشتن طرح درس
تبیین تجربیات اینجانب در تدریس پیام های آسمان (دینی اول راهنمایی)
تبیین تجربیات ارزشیابی درس دینی و عربی
تبیین تجربیات اینجانب در جذابیت کلاس درس و جلوگیری از خستگی خودم و دانش آموزان
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
عناصر آموزش مطلوب و موانع موجود
نقایص کتاب و محتوای آموزشی
روشهای تدریس و روش های ارزشیابی
۷- اقدامات خاص
برانگیختن حس کنجکاوی
تشویق سخت کوشی و پشت کار
خودشکوفایی
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع

تعداد صفحات: ۸۰
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند

اطلاعیه مهم

کاربر گرامی در صورتی که در خرید مشکل داشتید از طریق زیر با ما تماس بگیرید

تلفن: ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ (تلگرام یا تماس)