مستندسازی تجربیات شغلی رشته علوم تجربی برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

اهمیت و ارزش علوم تجربی شاید از این جهت باشد که نوع نگاه انسان را به جهان پیرامون خود نشان می دهد و به تبع آن شیوه زندگی او را مشخص می کند. لذا بر آن هستم که درس علوم تجربی برای فرزندانمان درسی همراه با شادی و زندگی باشد. به این امید که سالهای بعد از این درس خاطره ای خوش در ذهن آنان نقش ببندد.
با توجه به اینکه درس علوم تجربی یکی از دروس پایه دوره راهنمایی می باشد لذا دانش آموزان باید اهتمام و سعی جدی در یادگیری این درس داشته باشند البته در کلاس سعی بر این است که مطالب درسی به مسائل روزمره زندگی ارتباط داده شود تا یادگیری و حفظ و درک مطلب آن آسانتر شود البته در یادگیری درس علوم تجربی روش های فعال تدریس استفاده می شود و دانش آموزان خود در امر یادگیری مشارکت فعال دارند و درس باید در سر کلاس درک و فهمیده شود و در منزل مرور و حفظ بعضی از مطالب صورت پذیرد.
درس علوم یکی از دروسی است که همراه انجام آزمایش است و آزمایش ها با توجه به موضوعات درسی در آزمایشگاه انجام می گردد و ۵ نمره از ارزشیابی پایانی دانش آموزان به امتحان عملی از آزمایش های انجام شده صورت می گیرد و ۱۵ نمره هم ارزشیابی کتبی می باشد، اما در مورد ارزشیابی مستمر که در طول ترم انجام می گیرد (فعالیت های خارج از کلاس نظیر جمع آوری اطلاعات علمی، دست ساخته های دانش آموزان، تحقیقات علمی و انجام آزمایش علمی در منزل، حل به موقع تکالیف خواسته شده، عدم غیبت و حضور مستمر دانش آموز در کلاس، فعال بودن دانش آموز در حین تدریس، انجام فعالیت های گروهی و دفتر منظم و مرتب و آزمون های کلاسی و پرسش کلاسی، کنفرانس ها) مد نظر قرار می گیرد که مجموع تمام موارد ۲۰ نمره را شامل می شود.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
اهمیت آموزش علوم تجربی به دانش آموزان
اهداف علوم تجربی و هماهنگی آن با اهداف سایر موضوعات درسی
اهداف تدریس علوم تجربی
ضرورت آموزش علوم در مدارس
رویکردهای یاددهی – یادگیری درس علوم تجربی
نگرشی نو به اهداف آموزشی علوم تجربی
مفهوم یادگیری مشارکتی (یاران در یادگیری) و ضرورت کاربرد آن در علوم تجربی
مشخصه های یادگیری مشارکتی
نگاهی به الگوهای نوین آموزش علوم تجربی
ویژگی های خاص برای تدریس علوم تجربی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تعدادی از روشهای نوین تدریس اینجانب در درس علوم تجربی
کار و بحث گروهی در کلاس
فعالیت های پیشنهادی
تدریس در محیط باز و بازدیدهای علمی
تبیین ویژگی یک آزمایشگاه ایمن و استاندارد
تبیین جایگاه فعالیت های عملی اینجانب در تدریس و آموزشی علوم تجربی
تبیین اهمیت انجام فعالیت های عملی در آموزش علوم
تبیین مراحل کاربرد پروژه ی علمی در کلاس درس
تبیین چند نمونه از سرگرمی های علمی – آموزشی درس علوم تجربی
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
۷- اقدامات خاص
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع

تعداد صفحات: ۱۰۹
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند