مستندسازی تجربیات شغلی رشته فیزیک برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

آموزش خوب و سامان یافته زمانی اتفاق می افتد که معلم طرح درس و برنامه ای دقیق داشته باشد تا کلاسی خلاق و پویا و نیز سرشار از نشاط به بار آید. معلم بایستی پیش از ورود به کلاس برنامه درسی خود را آماده کرده و بداند که هدف های رفتاری از درس آن روز چیست، چه می خواهد انجام دهد و درس را چگونه می تواند ارائه کند و با چه شیوه ای، دانش آموزان را تحرک و تمرکز بخشد و آنها را در بحث های گروهی و کارهای جمعی شرکت دهد تا کلاس درس نه تنها خسته کننده نباشد، که منبع انرژی و الهام بوده و فراگیر را به هدف های آموزشی مورد نظر سوق دهد.
طرح درس، سامان بخشی تدریس و هدایت امور آموزش است لذا معلم باید بکوشد با خلاقیت و ابتکار از روشی در تدریس استفاده کند که دانش آموزان، ای گنجینه های اجتماع به علم آموزی هر چه بیشتر تشویق و برای جامعه آینده تربیت شوند. لذا استفاده از شیوه های نو از قبیل یادگیری از طریق همیاری (طرح معلم یار)، شیوه نمایشنامه ای، روش بحث گروهی و … در این راستا و ضرورت امروزین می باشد.
فیزیک یکی از مهمترین درس های پایه در دبیرستان است. در آموزش فیزیک چالش جدی قرن حاضر تغییر رویه از الگوهای تدریس منسوخ به الگوهای یادگیری موثر است. تأکید بر یادگیری (و نه تدریس) بر پایه اصول ساخت گرایی استوار است. این روش دانش آموز محور است و هدفش ارتقاء بخشیدن به عمق یادگیری است. مرحله گذار از تدریس زیست شناسی به یادگیری زیست شناسی چندان هم سهل و آسان نخواهد بود، چرا که مستلزم کسب برخی مهارت ها از سوی شاگردان و مربیان است. از جمله مشکلات مهم، آماده کردن فراگیران با ساختارهای جدید آموزشی به منظور ارتقای پردازش و تحلیل اطلاعات زیست شناختی است. دیدگاههای دانش آموز محور با مقاومت شاگردان، دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشگاهها و دانشکده ها مواجه خواهد شد. در ثانی بدون داشتن محتوای درسی قوی برای دانش زیست شناسی، حتی با آگاهی از الگوهایی مناسب و موثر، شاگردان یادگیری عمیقی نخواهد داشت. دانشمندان پیشنهاد می کنند که آموزش مبتنی بر نیازها و بنیادهای اجتماعی، در صورتی که در برنامه آموزشی دانش آموزان گنجانده شود، راهی موثر برای ایجاد انگیزه های لازم در بکارگیری روش های جدید آموزش فیزیک است. مسائل و فعالیت های جامعه نگر به شاگردان فرصت می دهد تا تنوع حیاتی پیرامون خود را ثبت کنند و خصوصیات پدیده های فیزیکی را در محیط مدرسه یا خانه مشاهده و اندازه گیری نمایند.
آنچه در این ۱۰۰ صفحه آورده شده است ماحصل تجربیات اینجانب در کلاس درس اعم از نحوه تدریس درس فیزیک، مدیریت کلاس، نظم و انضباط در کلاس و در کل تصویری از کلاس های بنده در این چندین سال می باشد.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
اهمیت دروس علوم تجربی
نقش معلمان امروز
شرح مختصر عناوین مطرح شده در کتابهای فیزیک متوسطه
کلاس فیزیک و آزمایشگاه
روش تدریس فعال درس فیزیک
ارزشیابی
اصول حاکم بر انتخاب روش و ابزار مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس فیزیک
چالش های درس فیزیک
۳- روش های انجام کار
شیوه هایی برای هیجان انگیز کردن کلاس فیزیک
استفاده از اسباب بازی و وسایل تزئینی ساده ی مرتبط با اصول فیزیک
استفاده از آزمایشهای ساده و جذاب
برگزاری مسابقه علمی، پژوهشی و هنری
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تجربیات در رابطه با افزایش جذابیت کلاس فیزیک
تبیین تجارب نقش مغفول مانده آزمایشگاه فیزیک در آموزش فیزیک
تبیین تجربه تدریس به روش همیاری در کلاس فیزیک
تبیین تجربه آزمایش های ساده فیزیک با وسایل ساده
تبیین یک نمونه از طرح درس خودم در درس فیزیک
نقد و بررسی تغییرات درس فیزیک
تبیین تجربیات مدیریت کلاس
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
تدریس صرفاً کلامی
جالب، جذاب و مورد توجه نبودن پیام
انتقال منفی
رویایی شدن و درخود فرو رفتن دانش آموزان
بی توجه به سطح درک دانش آموزان
موانع فیزیکی
۷- بیان نکات ویژه و کلیدی
یاد بگیرند علم چگونه و چطور کار می کند تا بتوانند مثل یک دانشمند فکر کنند و کار کنند
۸- ارائه برنامه
۹- منابع

تعداد صفحات: ۹۱
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند