مستند اقدام پژوه چگونه توانستم دانش آموزان سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی را به درس زمین شناسی علاقه مند کنم؟

سپتامبر 21, 2015

یکی از هدف های آموزش و پرورش این است که دانش آموزان را یاری دهد از دانش خویش به طور موثر استفاده کنند. با توجه به پیشرفت های سریع هر رشته از دانش بشری، دانش آموزان باید به دانش و مهارت هایی فراگیر مجهز شوند و توان خودآموزی پیدا کنند. معلمان هم لزوماً باید روش های نوین تدریس را به کار گیرند تا دانش و مهارت هایی را که برای آینده شان مفید است فراگیرند. جوانان و دانش آموزان گرامی ما خواهان یادگیری و فهم دقیق و به روز مطالب علمی هستند.
هنوز اغلب تلاش های آموزشی در گرو تقویت حافظه و آموزش آزمون است که بدون نفی اهمیت آن، باید خاطر نشان ساخت که این تنها به یکی از ابعاد آموزش و پرورش و نه به پرورش انسان کامل توجه دارد. منتقدان بسیاری معتقدند که آموزشی خوب است که بتواند به شاگردان کمک کند تا مطالب کتاب را به صورت مفهومی بیاموزند.
آموزشی خوب است که فرد را در یاد گرفتن مستقل سازد و حصول به اهداف آن از جمله رشد جسمی، ذهنی، هنری، عاطفی اجتماعی، اخلاقی، معنوی، روحی و پرورش استعدادها، قابلیت های شغلی، تحصیل، حرفه ای دانش آموزان و دانشجویان را تسهیل کند.
آنها دوست دارند مطالب را یاد بگیرند و تأثیرپذیر هم هستند اما باید بدانیم ما مطالب را چگونه به آنها تفهیم کرده و چقدر آنها را درک می کنیم و چه راهکارهایی را در پیش بگیریم تا آنها علاقه بیشتری به آموختن پیدا کنند؟ همه این مسایل و سوالاتی که در ذهنم بود، سبب شد تا با بهره گیری از تجارب گذشته و مشورت با سایر همکاران و همچنین مطالعه ی کتابهای مربوط به الگوهای تدریس تغییراتی را در شیوه تدریس خود ایجاد کنم و تأثیر آن را در یادگیری بهتر دانش آموزان و افزایش علاقه مندی آنها را به درس زمین شناسی بررسی کنم. در این پژوهشها که با همکاری مدیر، معاون، تعدادی از همکاران و دانش آموزان صورت گرفت، نظرات متعددی درباره علت عدم توجه و علاقه دانش آموزان به درس زمین شناسی داده شد که پس از تجزیه و تحلیل نظرات دانش آموزان و همکاران محترم و شناسایی مشکلات موجود، راهکارهایی در جهت رفع این مشکلات یا به حداقل رساندن آنها ارائه و اجرا شد.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
بیان مسأله و توصیف وضعیت موجود
شیوه گردآوری اطلاعات (شواهد ۱)
تجزیه و تحلیل داده ها
انتخاب راه حل
اجرای طرح
الف) آشنایی با اهمیت علم زمین شناسی
ب) تغییر روش مطالعه و بهبودبخشی حافظه
ج) استفاده از روش نوین تدریس
راهبردها و توصیه هایی در اجرای طرح
شیوه گردآوری اطلاعات (شواهد ۲)
گزارش نهایی
محدودیت های اجرای طرح
کلام آخر
منابع مورد استفاده

تعداد صفحات: ۲۲

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند