مقاله بررسی رابطه ابعاد مدرنیسم با افزایش طلاق

سپتامبر 11, 2015

طلاق اندوه بارترین و تلخ ترین نوع رهایی از جهنم ناسازگاری­هاست که در زندگی زوجین به علت عدم سنخیت فرهنگی و اجتماعی و در اثر سوء تفاهم ­ها ، رفتارها و تصورات غلط از یکدیگر و یا وجود بیماری اعتیاد ،خشونت های خانگی و ده­ها عامل دیگر به وقوع می­پیوندد. آمارها نشان می­دهند که هر ساله بر تعداد طلاق افزوده می شود و خطر از هم پاشیدن بر بسیاری ازکانون­های خانوادگی سایه افکنده است. برای اجرای این تحقیق از سه روش اسنادی ، پیمایشی و زمینه یابی استفاده شده است. در روش اسنادی با استفاده ازکتب، منابع و تحقیقات دیگران به روش کتابخانه­ای اطلاعات مربوط به طلاق گردآوری شد. و در این قسمت نظریات ادیان مختلف به ویژه دین مبین اسلام در مورد طلاق مطالعه شده است و نظریات جامعه شناسی و روان­شناسی در زمینه طلاق گردآوری گردیده است.
روش کار: روش غالب بر این پژوهش روش پس رویدادی بود که به شیوه ی پیمایش (Survey) انجام گرفته است. جامعه آماری از بین کلیه ی زوج هایی بوده است که طی ۱۰ ماه گذشته (فروردین ماه تا شهریور ماه ۱۳۸۹) به دادگاه خانواده و دادگستری شهرستان گرمی مراجعه نموده و پرونده آنها منجر به صدور طلاق شده است می باشد (۷۵ زوج) ، تعداد۶۰ زوج مطابق با جدول مورگان به طور تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه ی محقق ساخته، که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بود پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزارspss انجام شد و برای تحلیل سوالات نیز، بیشتر از آمار توصیفی و تبیینی استفاده گردید.
نتیجه گیری : باتوجه به تجزیه وتحلیل آماری داده ها مشخص گردید که بین ابعاد مدرنیسم (پایین آمدن سن زوجین، عدم درک متقابل، پایگاه اقتصادی-اجتماعی (شغل وحرفه)، اعتیاد، کم رنگ شدن زشتی طلاق، افت مذهب(کاهش اعتقادات مذهبی) و متفاوت بودن فرهنگی زوجین) در این تحقیق و افزایش طلاق رابطه معنا داری وجود دارد.

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت مسأله
بحث تئوریکی ابعاد مدرنیسم در افزایش طلاق
ازدواج‌ های عاشقانه
تغییر در قوانین مربوط به طلاق
افت مذهب و اعتقادات مذهبی در کشورهای توسعه یافته
تغییر نگرش‌ ها در مورد نقش‌ های مناسب برای زنان (برابری جنسی زن و مرد)
استقلال اقتصادی زنان
تصادم زمینه‌ ها
آزادی روابط جنسی
نظریه های تبیین کننده ی طلاق
طلاق بر اساس تبیین های جامعه شناختی
تبیین های ساختی – کارکردی
عوامل ساختی – کارکردی درحوزه ی جامعه شناسی
عوامل ساختی درحوزه ی روانشناسی اجتماعی
سئوال یا فرضیه های پژوهش
روش تحقیق
یافته های تحقیق
نتیجه ‌گیری
منابع و مآخذ

تعداد صفحات: ۲۱
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند

اطلاعیه مهم

کاربر گرامی در صورتی که در خرید مشکل داشتید از طریق زیر با ما تماس بگیرید

تلفن: ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ (تلگرام یا تماس)