چکیده
امروزه یکی از مسائل روز جهان و به تبع آن کشور بحث آلودگی هوا است و از میان منابع آلوده کننده هوا، سهم عمده از آن خودروها می باشد. یکی از منابع آلودگی هوا کار کردن در جای خودروها و به خصوص اتوبوس های مسافربری است. در این پروژه به مسئله کارکرد درجایی اتوبوس ها و پیشنهاد روشی برای مهار آلاینده های آنها پرداخته ایم. برای این کار در بخش 1 به معرفی علل کار در جای اتوبوس ها و ضرورت آن پرداخته ایم و بیان شده است که اگرچه بسیاری از کارکرد در جای خودروها غیر ضروری و قابل جلوگیری است، مقداری از این کار درجا چه به لحاظ زیست محیطی و چه به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. سپس به این مطلب پرداخته ایم که در میان انواع کار درجای خودروها، آنچه که در پایانه های اتوبوس رانی اتفاق می افتد دارای وضعیت ویژه ای است. این گونه که در پایانه های اتوبوس رانی تعداد زیادی اتوبوس در حال درجا کار کردن هستند و میزان قابل توجهی آلاینده وارد هوا می کنند و چون همگی به صورت ایستا و در یک مکان مشخص قرار دارند با این خودروهای داخل پایانه می توان همچون یک منبع غیر متحرک تولید آلاینده برخورد کرد. پس از آن که در بخش 2 به معرفی انواع آلاینده ها پرداخته ایم، در بخش های 3 و 4 دو روش مهم مهار منابع ایستای تولید آلاینده های هوا، یعنی زیست پالایش و کاتالیست کانورتور، را معرفی کردیم. در بخش 5 به پایان نامه ی آزادی پرداختین و برآوردی از میزان غلظت و دبی بخش اتوبوس های عادی پایانه آزادی ارائه کردیم. در نهایت طرح هایی برای مهار آلاینده های تولیدی ارائه کرده و دو سیستم زیست پالایش و کاتالیست کانورتور را برای این مسئله ی خاص با یکدیگر مقایسه کرده ایم.
فهرست مطالب
مقدمه
1- شرح مسئله
دلایل درجا کارکردن اتوبوسهای دیزلی
2- عمده ترین آلاینده های دود اگزوز اتوبوس ها
کربن مونو اکسید
منابع کربن مونو اکسید
فرآیند شیمیایی تشکیل کربن مونو اکسید
غلظت و توزیع کربن مونو اکسید
طرق از بین رفتن کربن مونو اکسید اتمسفری
اثرات کربن مونو اکسید بر روی انسان
اکسیدهای نیتروژن
منابع اکسیدهای نیتروژن
اکسیدهای نیتروژن به عنوان آلاینده
شیمی تشکیل اکسیدهای نیتروژن
چرخه نوری نیتروژن دی اکسید
طرف از بین رفتن NOx اتمسفری
تأثیرات NOx بر روی انسان
اکسیدهای سولفور
منابع سولفور اکسیدها
شیمی تشکیل SOX
طرق از بین رفتن SOX اتمسفری
تأثیرات SOX بر روی انسان
ذرات معلق
منابع ذرات معلق
ترکیب شیمیایی ذرات معلق
اندازه ذرات معلق
سرنوشت ذرات معلق اتمسفری
غلظت های ذرات معلق
اثرات ذرات معلق بر روی انسان
اثرات ذرات معلق بر روی بینایی و مقدار تابش اشعه خورشید به سطح زمین
ذرات معلق آلی
هیدروکربن ها
منابع هیدروکربن ها
تأثیر هیدروکربن ها بر روی انسان ها
3- کاتالیست کانورتورها
تئوری اکسیداسیون کاتالیتیک (تحریک شوند)
کارکرد سیستم های اکسیداسیون تحریک شونده
بازدهی حذف ترکیبات آلی قرار (VOCS)
درباره طراحی سیستم های اکسیداسیون تحریک شونده
کاربردهای صنعتی متداول
بار آلاینده
اقدامات پیش تصفیه ی مورد نیاز، بر روی گاز پسماند
مزیت های فن آوری کاتالیتیک و معایب آن
اکسیداسیون فوتوکاتالیتیک
4- سیستم های زیست پالاینده
معرفی زیست پالایش
فرآیندهای واقع در بستر یک زیست پالاینده
درباره ی ریز جانداران
تئوری
دسته بندی میکروبی
ریخت شناسی
نیاز به اکسیژن
مواد شبکه ای و منبع انرژی
دما
مواد مورد نیاز برای رشد و عملکرد بهینه ریز جانداران
عناصر اصلی
مواد غذایی فرعی
آنزیم ها
فاکتورهای رشد
عوامل موثر بر کیفیت عملکرد بستر زیست پالاینده
مقدار رطوبت
دما
مقدار PH بستر زیست پالاینده
افت فشار
سیستم های متداول تصفیه زیستی
بیوفیلتر
مزایای بیوفیلتر
معایب بیوفیلتر
بیوتریکلینگ فیلتر
مزایای بیوتریکلینگ فیلتر
معایب بیوتریکلینگ فیلتر
بیواسکرابر
مزایای بیواسکرابر
معایب بیواسکرابر
زیست پالاینده چندفازی
مزایای زیست پالاینده های چندفازی
بررسی حذف آلاینده های خودروها توسط فن آوری زیست پالایش
بررسی حذف اکسیدهای نیتروژن و گوگرد توسط زیست پالاینده ها
بررسی حذف کربن مونواکسید توسط زیست پالاینده ها
بررسی حذف ذرات معلق توسط زیست پالاینده ها
بررسی حذف هیدروکربن ها توسط زیست پالاینده ها
اقدامات قبل از طراحی
طراحی
5- امکان سنجی
برآوردی از غلظت آلاینده های یک اتوبوس داخل شهری
برآورد دبی جریان آلوده برای اتوبوس های پایانه آزادی
پیشنهاد چند طرح و مقایسه فن آوری های زیست پالایش و کاتالیست کانورتور
تحلیل مصرف مواد اولیه
مقایسه هزینه فن آوری های پالاینده
پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی
منابع
سطح پایان نامه: کارشناسی
تعداد صفحات: 108
نوع فایل: PDF
توجه: برای دریافت فایل ورد این پایان نامه لطفاً با شماره ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ تماس بگیرید.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند