مقدمه
مدرسه نهادی اجتماعی است و نمایانگر فرهنگی است که به کودک طرز فکر و جهان بینی خاصی را منتقل می کند. در جوامع صنعتی کودکان بین پنج تا هفت سالگی مدرسه را آغاز می کنند. مدرسه نظام اجتماعی کوچکی است که کودکان در آن قواعد اخلاقی، عرف اجتماعی، نگرشها و شیوه های برقراری ارتباط با دیگران و نیز مهارتهای تحصیلی را می آموزند . متأسفانه مهارتهای اجتماعی به عنوان جزئی از دروس مدرس های همیشه مورد بی توجهی قرار گرفته است و فقط زمانی به این مهم توجه می شود که دانش آموزان از خود رفتاری نامناسب، مغایر با آنچه مورد نظر اولیا می باشد، نشان دهند. احتمالا وجود چنین وضعیتی مربوط می شود . به تأکید بیش از اندازه بر آموزش محدود مهارتهایی که از دیدگاه معلمان با ارزش است و عدم احساس مسئولیت در آموزش مهارتهای اجتماعی از طرف آموزگاران، گویی که این امر جزئی از مسئولیت آنها نمی باشد. فرایند کسب مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی کودکان در روان شناسی شناختی و خصوصاً در مبحث شناخت اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است . از مهارت اجتماعی تعاریف زیادی شده است. شناخت و مهارت اجتماعی را فرایندی می دانند که کودکان را قادر می سازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند، رفتار خود را کنترل نمایند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم نمایند. یکی از نظریه های جدید در مبحث شناخت اجتماعی که به بررسی مهارت اجتماعی در مورد پردازشگری اطلاعات اجتماعی پرداخته است. در مورد پردازشگری اطلاعات اجتماعی است. برحسب این نظریه برای اینکه تعامل اجتماعی به صورت مناسب تحقق یابد لازم است که محرک اجتماعی به درستی رمزگردانی شده و با دیگر اطلاعات مربوط مقایسه و تفسیر گردد . هر چه محرک اجتماعی بهتر پردازش شود، لیاقت و مهارت اجتماعی کودک بیشتر و تعامل او با دیگران موفقیت آمیزتر خواهد بود.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
ضرورت و اهمیت موضوع
تعریف متغیرها
تعریف عملیاتی
فصل دوم
مهارت اجتماعی
ویژگی های مهارت اجتماعی
اجزاء مهارت و فرایندهای مهارت
راهکارهایی برای بهبود مهارتهای اجتماعی کودک
روشهایی برای تقویت مهارت های اجتماعی
مدیریت مهارت های اجتماعی برای تغییر رفتار
مهارت های دهگانه
تعریف عزت نفس
عزت نفس
ویژگی های شخصی كه عزت نفس بالا دارد
ویژگی های شخصی كه عزت نفس پایین دارد
عوامل موثر بر عزت نفس
نظریات عزت نفس
مؤلفه های اساسی عزت نفس
پیشینه پژوهشی
فصل سوم
روش تحقیق
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
ابزار سنجش
روش تجزیه و تحلیل آماری
فصل چهارم
جداول توصیفی
جدول استنباطی
فصل پنجم
یافته های پژوهشی
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع
ضمائم
تعداد صفحات: 86
نوع فایل: PDF
توجه: برای دریافت فایل ورد این پایان نامه لطفاً با شماره ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ تماس بگیرید.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند