چکیده
در چند دهه اخیر مسأله ارتباط بین برخی از ویژگیهای شخصیتی و بزهکاری بسیار پژوهشگران را متوجه خود کرده است ولی اگر بزهکاری از زوایای متفاوت بررسی کنیم خواهیم دید که بحث ریشه ای تر در این زمینه مطالعات عمیق بر نظامهای ارزشی این افراد و مؤلفه های این نظام ارزشی است چرا که رفتار و عملکردهای افراد اغلب در راستای اولویتهای ارزشی است که برای خود بر می گزینند. مؤلفه های بنیادی نظام های ارزشی در افراد ارزشهای نو، و ارزشهای سنتی است و به بیانی دیگر می توان آنها را ارزشهای ابزاری و ارزشهای نهایی خواند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارائه خدمات مشاوره ای در تغییر گرایش به مؤلفه های نظام ارزشی یعنی ارزش های نو و سنتی در گروههای بزهکاران است . در این پژوهش 120 نفر از بزهکاران مستقر در بازداشتگاه اصفهان به تصادف انتخاب شدند . 90 نفر این افراد شامل 3 گروه آزمایشی (سارقین، معتادین و منحرفین جنسی) بودند و 30 نفر در گروه کنترل به نسبت مساوی از بین کل افراد، به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از آن به عنوان پیش آزمون «معیار ارزشهای قابل تشخیص پرینس» و «معیار ارزشهای راکیچ» را تکمیل کردند و سپس بمدت 3 ماه هفته ای یک جلسه از خدمات مشاوره ای فردی و گروهی بهره مند شدند که در چارچوب و الگوی از پیش تعیین شده توسط محقق به پرسنل مددکاری و مشاوره بازداشتگاه آموزش داده شد و سپس مقرر شد که این اطلاعات در اختیار زندانیان نیز قرار گیرد. خدمات مشاوره ای بمنزله متغیر مستقل این طرح تجربی بود و گروه کنترل از آن برخوردار نمی شدند و پس از پایان 3 ماه مجدداً به صورت گروهی توسط آزمون پرینس و راکیچ ارزیابی شدند. نتایج حاکی از آن بود که میانگین تفاوتهای پیش آزمون و انحراف استاندارد مربوطه و میانگین تفاوتهای پس آزمون و انحراف استاندارد آن در گروههای آزمایشی بنحو چشمگیری از گروه کنترل بالاتر است. این امر تأئید کننده این مطلب است که ارائه خدمات مشاوره ای در تغییر نظام ارزشی زنان بزهکار (سارق، معتاد، منحرفین جنسی) تأثیر داشته و نتایج آن با گروه کنترل تفاوت معنی داری را نشان می دهد.
همچنین یافته های پژوهشی نشانگر این است بدون مدنظر گرفتن تفاوتهای پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری بین گروهها وجود ندارد. در مجموع یافته های پژوهش چشم انداز جدیدی در زمینه بکارگیری اقدامات خاص در برنامه های بازپروری جوانان بزهکار و همچنین تدبیر برنامه هایی را برای جلوگیری از جوانان نوید می دهد.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
هدفهای پژوهش
سؤالهای پژوهش
فرضیه های پژوهش
اهمیت پژوهش
تعریف مفاهیم اساسی پژوهش
الف) مفهوم تحول
ب) نظام ارزشها
ج) نظام
د) ارزشها (در علم اقتصاد، فلسفه، دین، جامعه شناسی)
هـ) سرقت
و) انحراف جنسی
ط) اعتیاد
فصل دوم
الف) سوابق نظری و پژوهشی
– حوزه های توجه به بررسی ارزشها
1) بررسی ارزشها در رابطه با متغیرهای دیگر
2) ارزشها و توانایی های شناختی
3) رشد ارزشها در طول عمر
– سنجش ارزشها
مشاهده منظم
مصاحبه شخصی
پرسشنامه
1) آلپورت ورنون لیندزی
2) معیار ارزشهای قابل تشخیص پرینس
3) بررسی انتخاب
4) ارزشهای شخصی
5) ارزشهای كار
6) ارزشهای راكیچ
– كسب نظام ارزشی و عاملهای آن
– عوامل كسب نظام ارزشها
گروه اول :
الف) اجتماعی
ب) اقتصادی اجتماعی
ج) آموزشی
د ) جنسیت
هـ) دین
و) شغل
ط) نژاد
گروه دوم :
الف) تحلیل روانی
ب) نظریه فراگیری
ج ) رشد شناختی
– نمودهای تحول ارزشها از كودكی تا بلوغ
تحول نظام ارزشها در كودكی
تحول نظام ارزشها در نوجوانی
– چارچوب نظری تفسیر رشد ارزشها
الف) دیدگاه رسچر
ب) دیدگاه مزلو
ج) دیدگاه وودروف
د) دیدگاه فروید – یونگ
هـ) دیدگاه كلبرگ – پیاژه
ط) دیدگاه نیوكمپ – آیزنگ
ز) دیدگاه راكیچ
ع) دیدگاه ویلیامز
– كاركردهای رشد ارزشها
الف) انگیزشی
ب) توافقی
ج) دفاع از خود
– نقش ارزشها در روند هدایت و رواندرمانی
نقش مشاوره در زمینه ارزشها
– نقش ارزشها در بهداشت
الف) روان درمانی
ب) پیشگیری
– دیدگاههای تغییر ارزشها
فرضیه ناهماهنگی شناختی
فرضیه های رفتاری
فرضیه شناختی – رفتاری
فرضیه تحلیل روانی
فرضیه نسبت دادن
فرضیه تقابل (جذب)
فرضیه درمان بی رهنمود
فرضیه همخوانی
فرضیه تحلیل منطقی
فرضیه درمان عقلانی
فرضیه بازی نقش هیجانی
فرضیه انگیزه پیشرفت
تغییر ارزشها از راه ارتباط جمعی
درام اجتماعی برای كودكان
روش توضیح ارزشها
روش گوش دادن به قصه
روش تربیتی
فصل سوم: روش پژوهشی
آزمودنیها
ابزار پژوهشی
1- معیار ارزشهای قابل تشخیص پرینس
2- معیار ارزشهای راكیچ
(چگونگی كاربرد خدمات مشاوره ای)
1- توضیح ارزشها و تأثیر آن در تغییر ارزشها
2- تأثیر مشاوره و راهنمایی بر تغییر ارزشها
3- آموزش مهارتهای مقابله با استرس محیطی
– مرحله اول
الف) با تغییر دیدگاه مشكلات خود را آسان كنید.
ب) نظام حمایتی كارآمدی بوجود آورید
– مرحله دوم
الف) روش مهار فشار روانی
ب) تمرین آرمیدگی
ج) تمرین كنترل نگرانی و سخن گفتن سازنده با خود
4- مهارتهای ارتباطی
الف) مهارتهای گوش دادن
ب) مهارتهای بدنی
پ) خود افشاگری
ت) بازتاباندن
ث) مورد پذیرش قرار دادن
ج) روش صفحه خط افتاده
چ) رسیدگی به خواست زندانیان
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات تحقیق
فهرست منابع فارسی و انگلیسی
پیوستها
تعداد صفحات: 133
نوع فایل: word
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند