چکیده
امروزه بنگاههای اقتصادی كشور درفرایند جهانی شدن وپیوستن به منظومه تجارت جهانی كه پیوستنی كه چندان نیز ازروی اختیار نیست با چالشهای بیشماری مواجه هستند . حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرایندها وساختار سازمانی در صحنه رقابت ، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند كه نسبت به خواسته ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای كلیدی و برتر سازمانی توجه كنند .
مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی كسب و كار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار در سازمانهای مختلف به كار گرفته می شوند . با بكارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملكرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه كنند .
مدلهای سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال كه سازمان برتر چگونه سازمانی است ؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می كند و چه معیارهایی بر رقبای آنها حاكم هستند .
امروز اكثر كشورهای دنیا با تكیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد كرده اند كه محرک سازمانها و كسب و كار در تعالی ، رشد و ثروت آفرینی است . مدلهای تعالی با محور قراردادن كیفیت تولید ( كالا یا خدمات ) و مشاركت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تكیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج كند.
در این پایان نامه تلاش خواهد شد اصول و مبانی مدل تعالی EFQM و وظابف كاركردی هر یک از اجزای مدل توصیف و تشریح گردد پس به این موضوع معطوف گردد كه اجرای این مدل تعالی در كارخانجات تعمیرات لكوموتیو چگونه صورت گرفته و مراحل اجرای آن تشریح گردد .
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
تعریف تعالی سازمانی
اصول و مفاهیم اساسی و بنیادین
نتیجه گرایی
مشتری مداری
رهبری و ثبات در مقاصد
مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیت ها
توسعه و مشارکت کارکنان
یادگیری ، نوآوری و بهبود مستمر
توسعه همکاری با شرکای تجاری
مسئولیت اجتماعی سازمان
مزایای مدل تعالی سازمانی
تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی
معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی
معیار اول: رهبری
معیار دوم: خط مشی و استراتژی
معیار سوم: کارکنان
معیار چهارم: شرکای تجاری و منافع
معیار پنجم: فرآیندها
معیار ششم: نتایج مشتریان
معیار هفتم: نتایج کارکنان
معیار هشتم: نتایج جامعه
معیار نهم: نتایج کلیدی عملکرد
نحوه امتیاز دهی در مدل تعالی
خودارزیابی در مدل EFQM
فرایند عمومی خودارزیابی
روشهای خودارزیابی
منطق رادار RADAR در چرخه خودارزیابی
سطوح تعالی در کسب جایزه
مدل تعالی سازمانی در ایران
مدل تعالی سازمانی در راه آهن
مدل تعالی سازمانی EFQM در کارخانجات تعمیرات لکوموتیو بافق
تعداد صفحات: 45
نوع فایل: PDF
توجه: برای دریافت فایل ورد این پایان نامه لطفاً با شماره ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ تماس بگیرید.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند