مستندسازی تجربیات برای اخذ رتبه عالی در رشته آموزش ابتدایی

سپتامبر 19, 2015

بدون شک در نظام آموزش و پرورش رسمی هر کشوری ، مقطع ابتدایی هم به لحاظ کمی یعنی تعداد معلمان و دانش آموزان و هم از نظر کیفی یعنی تاثیری که این دوره در موفقیت تحصیلی دانش آموزان در سراسر زندگی و دوران تحصیل دارد ، از اساسی ترین و مهمترین مقاطع تحصیلی است و به جرات می توان گفت هیچ یک از دوره های تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیستند ؛ زیرا تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که در دوره ابتدایی با ناکامی تحصیلی روبه رو هستند، در تمام دوره های تحصیلی دچار اشکال می شوند.
به همین دلیل کشورهای پیشرفته تمام کوشش خود را به تعلیم و تربیت دانش آموزان در این مقطع معطوف کرده اند و در این میان ، ژاپن موفقیت ترین و پیشرفته ترین کشور در زمینه آموزش و پرورش به حساب می آید. اما براستی ریشه این موفقیت در کجاست؟ معلمان مدارس ابتدایی در ژاپن معمولا از میان هدفهای آموزش و پرورش این دوره بیش از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و گسترش مهارت های ویژه به رشد عاطفی ، اجتماعی و خود ادراکی دانش آموزان توجه دارند. آنها محیطی را سازماندهی می کنند که بر روابط انسانی ، پیوندهای عاطفی ، صمیمیت ، رفتار گروهی و احساس تعلق خاطر به مدرسه استوار است.
معلم باید همه قابلیت ها و توانایی های خود را در جهت اجرای برنامه های درسی بکار گیرد چرا که در منابع و کتابهای گوناگون روشهای تدریس مختلفی معرفی شده اند که شناخت آنها لازمه تدریس موفق است که مهارتهای تدریس و توانایی در عرصه عمل نیز ضروری است. معلمان نیک اندیشه و فرزانه تنها محفوظات ذهن خود را به دانش آموزان انتقال نمی دهد. معلم باید پیام محبت و دوستی در قلب های دانش آموزان بپاشد تا بزرگی و معرفت درو کنند. پیامبر بزرگ اسلام جایگاه معلمی را تا آن حد بزرگ و گرامی داشته است خود را معلم مبعوث می داند که همانا «انا بعثت معلما» آیا این افتخار بزرگ نیست.
معلم صاحب روحیه ی معلمی است که از خود عشق می وزد و هرگز آن را شغل دوم خود برنگزیده است.
صاحبنظران توسعه را امری جامعه شناختی و انسانی داشته اند که وظیفه اصلی شناخت نیروهای بالقوه انسانی است و به فعل درآوردن این پتانسیل های با شناخت و غلبه بر موانعی که در این راه وجود دارد. شواهد نشان می دهد که کشورهایی که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری مادی و معنوی کرده اند به همان اندازه بر شاخصهای اصل توسعه دست یافته اند. معلم اکنون در نظام آموزشی و تربیتی با تغییر و تحول شگفت آوری مواجه است که اگر با این شیوه ها آشنا نگردد در کار خویش هیچ موفقیتی نخواهد داشت.
من معتقدم که روش های تدریس از حالت انفعالی به فعال را از نقاط قوت نظام آموزشی فعلی است و از سوی دیگر عدم هماهنگی در برخی از بخش های اجرایی نظیر تالیف کتابهای درسی جدید و ناآگاه بودن مولفان از فرهنگ های مختلف بومی مناطق مختلف ایران و دوزبانه بودن و چندپایه بودن حجم تمرینات کتاب درسی هست. یکی از روشهای دیگر که معلمان باید به آن توجه نمایند این است دانش آموزان را ترغیب کنیم به مطالعه‌ی کتابهای غیر درسی که بسیار مهم است و دانش آموزان را وادار کرد که روزنامه دیواری تهیه کنند و دانش آموزان را به مطالعه هر چه بیشتر دعوت ننمایند.
آنچه در این مجموعه آورده شده است ماحصلی از تجربیات اینجانب در مدارس ابتدائی است که امید است مورد استفاده همکاران قرار گرفته و هر نوع نقد و اصلاحی با اینجانب در میان گذاشته شود.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف، اهمیت و هدف آموزش و پرورش
تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی
اهمیت آموزش ابتدایی
اهداف دوره ابتدایی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی
اهداف اعتقادی
اهداف اخلاقی
اهداف علمی و آموزشی
اهداف فرهنگی و هنری
اهداف اجتماعی
اهداف سیاسی و نظامی
اهداف اقتصادی
اهداف زیستی
علل نظم و انضباط در کلاس
تعریف انضباط و بی انضباطی
آموزش انضباط
راههای برای نظم بخشیدن به کودکان از نظر نگارنده
پیش گیری از بی انضباطی
علل بی انضباطی دانش آموزان
علل مربوط به دانش آموزان
علل مربوط به معلم
علل مربوط به کلاس درس
علل مربوط به خانواده
علل مربوط به روابط اجتماعی
عوامل روانی
معلم ابتدایی و شیوه های پرورش تفکر خلاق
شیوه های گوناگون تدریس
فعال شدن شاگردان در کلاس
ایجاد زمینه تفکر
ارتباط با اذهان خلاق
تشویق اندیشه ها و پیشرفت های بکر و ناب
هنر پرسش
چطور در نقش یک معلم دوره ابتدایی می توان به بچه ها کمک کرد؟
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
ارائه مهمترین تجربیات آموزشی و تربیتی نگارنده در طول خدمت در آموزش و پرورش
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد جذابیت در کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد انگیزه در دانش اموزان
تبیین تجربیات نگارنده در شناخت ویژگی های دانش آموزان
تجربیات نگارنده در طراحی کلاس
تجربیات نگارنده در ایجاد نظم و انضباط در کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در درس املاء و مشکلات آن
تبیین تجربیات اینجانب در تدریس کلاس انشاء
چشم ها را باز کنیم
جمله سازی با کلمات غیر مرتبط
بازی با کلمات
دلم می خواهد
خواندن کتاب قصه
کتاب برای کلاس
خطوط ناقص و انشاء
کتاب در کلاس
روزنامه در کلاس
انشای دسته جمعی
تبیین تجربیات اینجانب در آموزش ریاضی
تلفیق ریاضی با سایر دروس
تلفیق ریاضی با هنر
تلفیق ریاضی با شعر
تلفیق ریاضی با قصه
تلفیق ریاضی با جغرافیا
تلفیق ریاضی با علوم تجربی
تلفیق ریاضی با قرآن
تلفیق ریاضی با بخوانیم
تلفیق ریاضی با بازی
تلفیق ریاضی با هدیه های آسمان
تبیین تجربیات شیوه های مدیریت کلاس های چندپایه
تبیین تجربیات شیوه های اداره کلاس چندپایه
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
۷- اقدامات خاص
اقدامات اینجانب در افزایش تأثیر تشویق دانش آموزان در کلاس درس
اقدامات نگارنده در جلوگیری از رکود آموزشی پس از تعطیلات
اقدامات نگارنده در نوشتن طرح درس
اقدامات نگارنده برای پرورش قدرت خلاقیت در دانش آموزان
نکات ویژه و کلیدی
ارائه برنامه
منابع و مآخذ

تعداد صفحات: ۹۸
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند