حسابداری در جهان نزدیک به شش هزار سال سابقه دارد و رکن اصلی نظام اطلاع رسانی مالی و اقتصادی هر جامعه به شمار می رود. برای حسابداری تاکنون تعریفهای گوناگونی شده است. برخی آن را به عنوان هنر، برخی دیگر از آن به عنوان فرآیند و عده ای نیز به عنوان یک فعالیت خدماتی نام برده اند. از جمله ویژگیها و محدوده هایی که برای آن قائل هستند، می توان به زبان مشترک در تجارت، ثبت تاریخی فعالیتهای اقتصادی، تعیین استانداردها، سیستم اطلاعاتی، کالای اقتصادی، ابزاری برای حفظ مشروعیت اقتصادی و غیره اشاره کرد. حسابداری نه از منظر یک علم، بلکه از منظر یک شغل، ویژگی متمایزی دارد و آن هم کاربردش در همه سازمانهای دولتی، عمومی و بنگاههای خصوصی بزرگ و کوچک است؛ ویژگی ای که رشته های دیگر از آن کمتر برخوردار هستند. اما به عنوان یک علم مستقل دارای پیشینه ای بیش از یک صد سال تحقیق و پژوهش در دنیاست و تمام تلاش پژوهشگران این رشته تاکنون بر این مبنا بوده که با تغییرات پیچیده ای که در شرایط کسب و کار و همچنین فناوری تولید و اطلاعات پدید آمده است، بتوانند همگام با آنها نقش موثری در تصمیم گیری بهینه مدیران ایفا کنند و حسابداری اندک اندک از یک دانش اجتماعی (نظری)، به سوی دانش محض (تئوری) تغییر یابد. شکل گیری این رشته در ایران به قبل از انقلاب و حدود نیم قرن قبل می گردد که در دانشکده حسابداری شرکت نفت با کوشش مرحوم سید حسن سجادی نژاد و دانشگاه تهران به همت مرحوم دکتر فضل الله اکبری و بعد از آن در موسسه عالی حسابداری به همت مرحوم دکتر عزیز نبوی شروع شد و پس از آن نیز رفته رفته سایر دانشگاهها به راه اندازی و پذیرش دانشجو در این رشته پرداختند؛ به طوری که تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی حسابداری در این رشته فارغ التحصیل شده اند. حال با گذشت بیش از یک قرن از استقلال این رشته و آموزش آن در دانشگاه ها و همچنین گذشت نیم قرن از شکل گیری آن در ایران و دسترسی فراوان به انبوه اطلاعات علمی و تحقیقات مالی در دهه اخیر، جایگاه آموزش و کاربرد آن در ایرن چگونه است؟ در این مقاله پس از ارائه مولفه های اصلی در شکل دهی نقش اثربخش یک حسابدار و وظایف آن، به بررسی این جایگاه پرداخته خواهد شد. ایفای نقش اثربخشی یک حسابدار به چند مولفه اصلی بستگی دارد که عبارتند از:
– توانایی حسابدار
– سلامت جسمی و روانی
– شرایط محیطی
– میزان علاقه
فهرست مطالب
بیوگرافی نگارنده
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف حسابداری (سنتی)
حسابداری به عنوان یک فعالیت خدماتی
حسابداری به عنوان زبان واحد اقتصادی
حسابداری به عنوان ثبت تاریخی
حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی
حسابداری به عنوان واقعیت اقتصاد جاری
حسابداری به عنوان دانشی نوین
مفاهیم و اصول بنیادی حسابداری
اصول عمومی حسابداری
وظایف حسابداران و روشهای آموزشی
نظام حسابداران و حسابرسی در ایران باستان
تاریخچه حسابداری
۳- روش انجام کار
انواع روشهای تدریس
روش های سنتی آموزش حسابداری، معایب و مزایای آن ها
روش های نوین آموزش حسابداری
نقد کتاب حسابداری مقدماتی
نقدی بر روش شناختی حسابداری
طرح درس سالانه حسابداری صنعتی
۴- عناوین تجارب
رویکرد یادگیری مشارکتی
طرح تولید کردن و اراده خدمات در هنرستانها
۵- تبیین تجارب
طرح تولیدی کردن و ارائه خدمات در هنرستانها
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب
آموزش حسابداری و تنگناهای آن
۷- نکات کلیدی حاصل از تجربیات
راهکارهایی برای پیشرفت آموزش رشته حسابداری در ایران
کاربرد تکالیف یادگیری عمل گرا در تدریس حسابداری
۸- ارائه برنامه
نتیجه گیری
پیشنهادات
۹- منابع و مآخذ
تعداد صفحات: ۱۰۰
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند