مستندسازی تجربیات شغلی رشته عربی برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

احساس نیاز به آموختن زبان عربی به بهترین شکلی در دین ماه و کتاب آسمانی ما قرآن کریم مشخص و نمایان است اما از راههای دیگر نیز با توجه به موقعیت می توان استفاده کرد؛ یکی از این راه ها که می تواند به کمک ما بیاید دعوت از عرب زبانان برای حضور در کلاس درس و ایراد سخنرانی و پرسش و پاسخ آسان در کلاس درس با استفاده از کلماتی ساده و قابل فهم؛ بدون مراجعه به کتب لغت است و یا مثلاً بازدید از سفارت یک کشور عربی و یا تشویق به گوش دادن رسانه های صوتی و تصویری عربی … .گروه بندی همیشه در کلاس های درس گاهی در جهت عدالت و کمک به شکوفاسازی استعدادها است به شرطی که مکانیزم همکاری بین اعضای گروه مشخص باشد و اعضای گروه همیشه در دسترس باشند؛ می توان رقابت علمی مناسبی با تقویت انگیزه های بیرونی و درونی ایجاد نمود. می توان از گروهها خواست درسها را به صورت ایفای نقش در کلاس اجرا نمایند منتهای داستانی را بصورت نمایش آماده کنند و در کلاس اجرا نمایند.
امروزه یکی از راههای پیشرفت در امر مسائل آموزشی و پرورشی استفاده از راهکارهای علمی و عملی مناسب و اصولی می باشد که باعث ایجاد بهبود در روند تدریس و آموزش مطلوب می گردد. و هر چقدر در امر آموزش از این روشهای تدریس استفاده شود شاهد پیشرفت و موفقیت های بسیاری در خصوص مسائل آموزشی خواهیم شد. با اینکه در چند سال اخیر بیشتر بر استفاده از روشهای نوین تدریس و رعایت و اجرای آن روشها توصیه و تأکید می شود و معهذا بنا به عللی که به نمونه هایی از آن در این مقاله اشاره شده هنوز بطور کامل و مطلوب جا نیفتاده و به نوعی عمومی نشده و بیش از بیش نیاز به پیگیری دارد تا بعنوان یک برنامه هدفمند در راستای اولویت های آموزشی نظام آموزش و پرورش جامعه ما قرار بگیرد و به نوعی روشهای فعال جایگزین روشهای سنتی و قدیمی گردد. در این مقاله که در خصوص پیشنهاد و ارائه در خصوص روشهای نوین و یاددهی در تدریس درس عربی دوره متوسطه می باشد سعی بر آن شده مواردی در این موضوع ارائه شود. امید آنکه این مطالب ارائه شده فقط برای رفع تکلیف و جمع آوری نظرات و پیشنهادها نباشد و به نوعی از این مسائل بصورت یک برنامه عمومی و فراگیر در امر تدریس و آموزش درس عربی استفاده گردد.
تجربیاتی که در این ۱۰۰ صفحه آورده شده است مجموعه ای از تجارب ارزنده اینجانب در تدریس درس عربی در دبیرستان می باشد. سعی شده است تمام نکات کلیدی در امر تدریس، کلاسداری، مدیریت کلاس، برخورد با دانش آموز آورده و در نهایت برنامه هایی برای بهبود کار معلمان عربی با تکیه بر تجربیات خودم بیان شود.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
ویژگی های معلم دینی و عربی
الف)اطلاعات
ب) ابتکار
ج) مهارت و سرعت
د) ویژگی عشق ورزی به معلمی
ه) ویژگی مثبت اندیشی
و) ویژگی تخصص در رشته زبان عربی
ز) ویژگی احترام به فراگیر و تواضع
ح) ویژگی رعایت پوشش ظاهری
خ) ویژگی شناخت الگوها و روشهای مختلف تدریس
ط) ویژگی مدیریت کلاس عربی
چالش ها و موانع آموزش زبان عربی در مدارس
اهداف و ضرورت های آموزش زبان عربی در مدارس
روش های تدریس فعال در درس عربی
روشهای پیشنهادی برای فعال کردن تدریس نوین و یاددهی درس عربی
ویژگی های متن درس در تدریس عربی
نقش طرح درس – امتحان – وسایل کمک آموزشی
علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان عربی
شیوه های موثر و کارآمد آموزش معلمان
نقش معلم در آموزش زبان عربی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تجربه ایجاد انگیزش در درس عربی
تبیین نمونه طرح درس روزانه عربی ۳ رشته علوم ریاضی و تجربی
فعالیت های فوق برنامه و وسایل کمک آموزشی در درس عربی
جذابیت کلاس درس و جلوگیری از خستگی معلم و دانش آموزان
تبیین تجربه شیوه مدیریت کلاس
کارهای نامناسبی که در کلاس انجام نمی دادم
تبیین عوامل مدیریت کلاس از دیدگاه اینجانب
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب
۷- اقدامات خاص
برانگیختن حس کنجکاوی
تشویق سخت کوشی و پشت کار
خودشکوفایی
۸- بیان نکات کلیدی
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع

تعداد صفحات: ۹۵
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند