مستندسازی تجربیات شغلی رشته علوم اجتماعی برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

امروزه هدف از آموزش ایجاد زمینه و بستر مناسب برای تلاش و کوشش و تحقیق دانش آموزان است تا یادگیری مادام العمر تحقق یابد.
آموزش مطالعات اجتماعی بر کسب اطلاعات علمی، مهارتهای اجتماعی و ذهنی (که شامل مشاهده، اندازه گیری، مقایسه، طبقه بندی و برقراری ارتباط و غیره است) و جامعه پذیری، خودشناسی و کسب نگرشها و ارزش ها تأکید خاص دارد.
فی المثل همانطور که می دانید اهمیت و لزوم مطالعه ی تاریخ بر کسی پوشیده نیست و فراگیری این گذشته ی هزار توی پر رمز و راز چه روشنگریها و رهنمودهایی که در مسیر پرپیچ و خم آینده می تواند داشته باشد که البته این مهم با مطالعه ی چندسطر تاریخ کتابهای درسی امکان پذیر نیست و شاید می تواند نه فقط آغاز بلکه پیش درآمدی بر راهی پرفراز و نشیب باشد.
اگر کیفیت آموزش مطالعات اجتماعی در جامعه از وضعیت مطلوبی برخوردار گردد دانش آموزان که پیکره ی اصلی جامعه فردا را تشکیل می دهند دچار عقب ماندگی از نظر توسعه ی علمی، صنعتی، فعالیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نخواهند شد.
و در نهایت شهروندانی معتقد به ارزش ها و پای بند به اصول اخلاقی، مسئولیت پذیر و سازگار خواهیم داشت.
تدریس علوم اجتماعی در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بخش مهمی از فعالیت اساسی و هدفداری است که تحت عنوان «جامعه پذیری کودکان و نوجوانان» می توان آن را جمع بندی و خلاصه نمود.
کتب درسی در ایران به صورت متمرکز و از بالا به پایین تهیه شود و علیرغم تلاش فراوانی که مولفین و دست اندرکاران امور انجام می دهند. فاصله بین مفاهیم و دنیای ایجاد شده توسط کتب درسی با واقعیت های موجود در جامعه به ویژه با توجه به تنوع فرهنگی در خرده فرهنگ های مختلف بسیار است و گاهی معلمان در ارائه مطالب و محتوای گردآوری شده دچار مشکلات متعدد هستند.
در سطوح ابتدایی سعی شده است مطالب اجتماعی به صورت کمی ارائه شود زیرا در این مقطع هنوز دانش آموز قادر به تفکیک و درک بسیاری از مطالب به صورت مجزا نیست. بنابراین آنچه که لازم است تا یک کودک بتواند ارتباط درستی با پیرامون خود برقرار کند با هم به او ارائه می شود.
دروس مطالعات اجتماعی مجموعه ای بسیار ساده از موضوعات متفاوت مانند تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی می باشد که در ارتباط با انسان است. این علوم بدون این که هویتشان زیر سوال برود همگی با هم به کودک آموزش داده می شود.
فردی از نظر اجتماعی رشد یافته است که به راحتی بتواند با استفاده از مهارتهای اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کند یعنی با دیگران زندگی کند و سازگاری داشته باشد. رشد اجتماعی مهمترین جنبه شخصیتی افراد است که هر قدر فرد سازگارتر و دارای روابط اجتماعی قوی تر باشد می تواند در بستر اجتماع از نظر شخصیتی، شغلی موفق تر باشد.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
علوم اجتماعی چیست؟
چرا علوم اجتماعی می خوانیم؟
اهمیت درس علوم اجتماعی
ویژگیهای علوم اجتماعی
ضرورت دروس علوم اجتماعی
روش تدریس علوم اجتماعی
۳- روش های انجام کاره
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تجربیات تخصصی دروس علوم اجتماعی
تبیین تجربیات درس جغرافیا
تبیین تجربیات درس تاریخ
تبیین تجربیات عمومی اینجانب در کلاس علوم اجتماعی
طرز برخوردم با چند نوع از رفتارهای نامطلوب دانش آموزان
تبیین ویژگیهای معلم موثر در علوم اجتماعی
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب
۷- اقدامات خاص
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه راه حل
۱۰- منابع

تعداد صفحات: ۷۹
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند