مستند اقدام پژوهی چگونه توانستم میزان مطالعه کتابهای غیردرسی دانش آموزان مدرسه راهنمایی دخترانه را افزایش دهم؟

سپتامبر 21, 2015

در این اقدام پژوهی همچنان که از عنوانش مشخص است بیشتر سعی شده است که به مسئله مهم و ضروری کتاب و کتابخوانی و مطالعه کتاب های غیر درسی دانش آموزان پرداخته شود، بدین منظور در ابتدا کلیت مسأله مورد توجه قرار گرفته و با اشاره به وضعیت کتاب و کتابخوانی و کتابخانه و میزان مطالعه در ایران و در مدارس ایران به بررسی جوانب این مسأله در مدرسه راهنمایی دخترانه پرداخته شده است. با تجزیه و تحلیل و بررسی هایی که از وضعیت کتاب و کتابخوانی و کتابخانه و میزان مطالعه کتابهای غیر درسی دانش آموزان این مدرسه به عمل آمد. وضعیت بسیار نامطلوبی را نشان می داد و این در حالی بود که این مدرسه به لحاظ فرصت مکانی و زمانی قابلیت آن را داشت که در این خصوص به جایگاهی بسیار مطلوبی نایل آید.
پس از طرح مسأله و مشخص نمودن مشکلی که با آن مواجه بودیم طی مصاحبه ای که با دانش آموزان و همکارانم داشتم به بررسی و بیان آن دسته از مسایل و موانع و مشکلاتی که باعث بی رغبتی و عدم مراجعه دانش آموزان به کتابخانه می شوم پرداختم، پس از آن ضمن تجزیه و تحلیل و بررسی هایی که به اتفاق همکارانم از این موارد ارائه شده داشتم به مطالعه و گردآوری اطلاعات از مجموعه تحقیقات و پژوهش های به عمل آمده در این حوزه پرداختن و در این میان جهت حل و فصل مسایل و موانع و مشکلاتی که در این مقوله با آن مواجهیم راهکارهای بسیاری بدست آمد.
بنده به اتفاق همکارانم با ملاحظه مصلحت هایی و با توجه به برخی اصول و مبانی و یافته هایی که در حوزه فعالیتهای کتابخانه وجود دارد سعی نمودیم از میان این مجموعه راهکارهای بسیاری که بدست آورده بودیم به گزینش آن دسته از طرح ها و برنامه هایی بپردازیم که در این مجتمع آموزشی و پرورشی قابلیت اجرایی داشته باشد، و لذا با توجه به این اصل اساسی توانستیم از مجموع راهکارهایی که جهت حل و فصل و برون رفت از مشکل مربوطه وجود داشت به تهیه و تنظیم طرح جامعی از مجموعه طرح ها و برنامه های مفید، موثر و قابل اجرا بپردازیم که در نهایت با همکاری دانش آموزان و همکاران محترم توانستیم در طول سالتحصیلی جاری (۹۲-۹۱) در اجرای مطلوب هر یک از آن موارد موفق شویم، موفقیتی که خود مقدمه ای شد برای موفقیت های بعدی دانش آموزان و معلمان و مدرسه و مجتمع در همه ابعاد آموزشی و پرورشی، این نتیجه نتیجه ای بسیار خوشایند، مطلوب و ماندگاری در اجرای مجموعه فعالیتهای مربوط به حوزه کتاب و کتابخانه و کتابخوانی بود که به تدریج و در اجرای مجموعه ای از طرح ها و برنامه ها بدست آمد، در ضمن اجرای مجموعه طرح ها و برنامه ها میزان مفید بودن و موثر بودن آنها در جذب دانش آموزان به کتابخانه مدرسه و سوق دادن آنها به مطالعه مشخص گردید، در این میان ما به آن هدف نهایی و غایی که همانا افزایش میزان مطالعه کتابهای غیر درسی دانش آموزان مدرسه راهنمایی شبانه روزی دخترانه بود به نحو احسن ممکن نایل آمدیم و متوجه این نکته مهم نیز شدیم که کدام طرح و برنامه ای از چه نظری و چگونه و در کجا و در چه زمانی و به چه طریقی می تواند بازده مطلوبی داشته باشد و لذا ما در این مسأله چالش برانگیز کتاب، کتابخوانی و کتابخانه و مطالعه کتابهای غیردرسی توانسته ایم به تجربیات بی بدیلی دست یابیم که بنده امیدوارم در سال های آتی با الطاف الهی بتوانم گام های بسیار بزرگ، مفید و موثری در عرصه نشر و ترویج فرهنگ مطالعه بردارم.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسأله
گردآوری اطلاعات (شواهد ۱)
پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق در خارج
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
انتخاب راه حل جدید
اجرای طرح های جدید و نظارت بر آنها
گردآوری اطلاعات (شواهد ۲)
ارزیابی تأثیر اقدامات صورت گرفته و تعیین اعتبار آن
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
منابع و مآخذ

تعداد صفحات: ۵۸

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند