دانلود رایگان پایان نامه بررسی عوامل اقتصادی موثر بر تصادفات جاده ای در ایران (88-1350)

آگوست 23, 2024

چکیده

حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن یکی از چالشهای کنونی جوامع بشری است که هزینه های اقتصادی زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل نموده است. در مقایسه بین کشورها از جنبه توسعه یافتگی، بیشتر قربانیان این بحران را کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند، به گونه ای که در این کشورها تصادفات جادهای به عنوان یکی از علل اساسی مرگ و میر شناخته شده است. متأسفانه ایران نیز از جمله کشورهایی است که در آن نرخ تصادفات ناشی از عدم توجه به اصول ایمنی و عوامل موثر بر آن همواره سیر صعودی داشته که آمارهای موجود به خوبی و خامت این مسئله را نشان می دهند. هدف این مطالعه بررسی شناسایی برخی عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر تصادفات جاده ای در قالب فرضیه زیست محیطی کوزنتس (EKC) است. بر اساس فرضیه مذکور می توان اینگونه استنباط کرد که میزان تلفات جادهای در مراحل اولیه رشد اقتصادی افزایش پیدا میکند و در نهایت به سبب پیشرفته ای تکنیکی، افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش های مرتبط، و بهبود مراقبتهای پزشکی، این نرخ در مراحل بعدی رشد اقتصادی کاهش می یابد. لذا این مطالعه به تجزیه و تحلیل ارتباط مذکور در قالب دو روش اقتصاد سنجی پانل دیتا و OLS به ترتیب برای دوره های زمانی (1388-1380) و (1350-1388) پرداخته است. نتایج به دست آمده از این پژوهش گویای این مطلب است که میتوان مدعی شد، رشد اقتصادی و تلفات ترافیکی با هم در ارتباط بوده؛ و این رابطه به گونه ای است که همراه با رشد اقتصادی تلفات ترافیکی افزایش یافته و پس از رسیدن به یک نقطه عطف، شاهد کاهش میزان تلفات ترافیکی خواهیم بود. به عبارت دیگر این همان رابطه ی U وارون کوزنتس است که در ارتباط با تلفات ترافیکی و تولید ناخالص داخلی سرانه برای ایران مصداق پیدا کرده است. از دیگر نتایج به دست آمده در این تحقیق ارتباط منفی متغیر سرمایه گذاری در زیرساختهای بخش حمل ونقل، بهبود مراقبتهای پزشکی و شاخص فرهنگی با تلفات ترافیکی می باشد. اما تعداد وسایل نقلیه سرانه دارای یک ارتباط مستقیم با میزان تلفات جاده ای می باشد.

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
تعریف مساله و بیان نکات اصلی
ضرورت انجام پژوهش
فرضیه تحقیق
هدف تحقیق
روش انجام تحقیق
روش گردآوری اطلاعات و داده ها
تعاریف و مفاهیم
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
چارچوب نظری تحقیق
نظریات اقتصادی و ایمنی جاده ها
بررسی سیستمی مسئله تصادفات جاده ای
عوامل مختلف مؤثر بر تصادفات جاده ای
مکانیسم اثرگذاری تولید ناخالص داخلی بر تلفات جاده ای
مکانیسم اثرگذاری ناوگان وسایل نقلیه بر تلفات جاده ای
مکانیسم اثرگذاری تکنولوژی پزشکی بر تلفات جاده ای
مکانیسم اثرگذاری تأسیسات زیربنایی راه ها بر تلفات جاده ای
رویکردهای مختلف در ارتباط با مشکلات زیست محیطی و رشد اقتصادی
مفهوم منحنی زیست محیطی کوزنتس
تشریح فرم تابعی منحنی زیست محیطی کوزنتس (EKC)
فرضیه زیست محیطی کوزنتس در ارتباط با تلفات جاده ای
سابقه تحقیق
مروری بر مطالعات خارجی
مروری بر مطالعات داخلی
خلاصه فصل
فصل سوم: روش شناسی تحقیق و تدوین مدل
مقدمه
تحلیل وضعیت ایمنی ترافیک در ایران با توجه به ارقام و نمودارها
روشهای اقتصاد سنجی مورد مطالعه تحقیق
روش OLS معمولی
آزمون های مانایی
آزمون ریشه واحد برای مانایی
آزمون دیکی-فولر
آزمون دیکی-فولر تعمیم یافته
تعریف همجمعی و مفهوم اقتصادی آ ن
آزمون انگل-گرانجر و انگل-گرانجر تعمیم یافته برای هم جمعی
روش داده های ترکیبی
آزمون قابلیت برآورد الگو به صورت پانل
اثرات ثابت و اثرات تصادفی
آزمون هاسمن
معرفی مدل و شرح متغیرها
الگوهای مورد برآورد در روش OLS و پانل دیتا
شرح داده ها و متغیرهای مدل
خلاصه فصل
فصل چهارم: برآورد مدل و تحلیل نتایج
مقدمه
مانایی متغیرها
نتایج آزمون ریشه واحد دیکی فولر تعمیم یافته برای بررسی مانایی
تحلیل همجمعی متغیرهای مدل برآوردی
بررسی فروض کلاسیک
نرمال بودن جملات پسماند
عدم ناهمسانی واریانس
عدم خودهمبستگی
عدم وجود همخطی
برآورد مدل با استفاده از روش OLS و تفسیر نتایج آن
برآورد مدل به روش داده های ترکیبی
بررسی F لیمر و آزمون هاسمن
تخمین مدل پانل و تفسیر نتایج
خلاصه فصل
فصل پنجم: نتیجه گیری کلی و ارائه راهکار
مقدمه
مروری بر خطوط کلی پژوهش
نتایج آزمون فرضیه ها
نتیجه گیری کلی تحقیق
پیشنهادات
منابع
پیوستها

سطح پایان نامه: کارشناسی ارشد
تعداد صفحات: 143
نوع فایل: pdf

دانلود رایگان

 

توجه: برای دریافت فایل ورد این پایان نامه لطفاً با شماره ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ تماس بگیرید.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند

اطلاعیه مهم

کاربر گرامی در صورتی که در خرید مشکل داشتید از طریق زیر با ما تماس بگیرید

تلفن: ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ (تلگرام یا تماس)