در این اقدام پژوهی همچنان که از عنوانش مشخص است بیشتر سعی شده است که به مسئله مهم و ضروری کتاب و کتابخوانی و مطالعه کتاب های غیر درسی دانش آموزان پرداخته شود، بدین منظور در ابتدا کلیت مسأله مورد توجه قرار گرفته و با اشاره به وضعیت کتاب و کتابخوانی و کتابخانه و میزان مطالعه در ایران و در مدارس ایران به بررسی جوانب این مسأله در مدرسه راهنمایی دخترانه پرداخته شده است. با تجزیه و تحلیل و بررسی هایی که از وضعیت کتاب و کتابخوانی و کتابخانه و میزان مطالعه کتابهای غیر درسی دانش آموزان این مدرسه به عمل آمد. وضعیت بسیار نامطلوبی را نشان می داد و این در حالی بود که این مدرسه به لحاظ فرصت مکانی و زمانی قابلیت آن را داشت که در این خصوص به جایگاهی بسیار مطلوبی نایل آید.
پس از طرح مسأله و مشخص نمودن مشکلی که با آن مواجه بودیم طی مصاحبه ای که با دانش آموزان و همکارانم داشتم به بررسی و بیان آن دسته از مسایل و موانع و مشکلاتی که باعث بی رغبتی و عدم مراجعه دانش آموزان به کتابخانه می شوم پرداختم، پس از آن ضمن تجزیه و تحلیل و بررسی هایی که به اتفاق همکارانم از این موارد ارائه شده داشتم به مطالعه و گردآوری اطلاعات از مجموعه تحقیقات و پژوهش های به عمل آمده در این حوزه پرداختن و در این میان جهت حل و فصل مسایل و موانع و مشکلاتی که در این مقوله با آن مواجهیم راهکارهای بسیاری بدست آمد.
بنده به اتفاق همکارانم با ملاحظه مصلحت هایی و با توجه به برخی اصول و مبانی و یافته هایی که در حوزه فعالیتهای کتابخانه وجود دارد سعی نمودیم از میان این مجموعه راهکارهای بسیاری که بدست آورده بودیم به گزینش آن دسته از طرح ها و برنامه هایی بپردازیم که در این مجتمع آموزشی و پرورشی قابلیت اجرایی داشته باشد، و لذا با توجه به این اصل اساسی توانستیم از مجموع راهکارهایی که جهت حل و فصل و برون رفت از مشکل مربوطه وجود داشت به تهیه و تنظیم طرح جامعی از مجموعه طرح ها و برنامه های مفید، موثر و قابل اجرا بپردازیم که در نهایت با همکاری دانش آموزان و همکاران محترم توانستیم در طول سالتحصیلی جاری (۹۲-۹۱) در اجرای مطلوب هر یک از آن موارد موفق شویم، موفقیتی که خود مقدمه ای شد برای موفقیت های بعدی دانش آموزان و معلمان و مدرسه و مجتمع در همه ابعاد آموزشی و پرورشی، این نتیجه نتیجه ای بسیار خوشایند، مطلوب و ماندگاری در اجرای مجموعه فعالیتهای مربوط به حوزه کتاب و کتابخانه و کتابخوانی بود که به تدریج و در اجرای مجموعه ای از طرح ها و برنامه ها بدست آمد، در ضمن اجرای مجموعه طرح ها و برنامه ها میزان مفید بودن و موثر بودن آنها در جذب دانش آموزان به کتابخانه مدرسه و سوق دادن آنها به مطالعه مشخص گردید، در این میان ما به آن هدف نهایی و غایی که همانا افزایش میزان مطالعه کتابهای غیر درسی دانش آموزان مدرسه راهنمایی شبانه روزی دخترانه بود به نحو احسن ممکن نایل آمدیم و متوجه این نکته مهم نیز شدیم که کدام طرح و برنامه ای از چه نظری و چگونه و در کجا و در چه زمانی و به چه طریقی می تواند بازده مطلوبی داشته باشد و لذا ما در این مسأله چالش برانگیز کتاب، کتابخوانی و کتابخانه و مطالعه کتابهای غیردرسی توانسته ایم به تجربیات بی بدیلی دست یابیم که بنده امیدوارم در سال های آتی با الطاف الهی بتوانم گام های بسیار بزرگ، مفید و موثری در عرصه نشر و ترویج فرهنگ مطالعه بردارم.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسأله
گردآوری اطلاعات (شواهد ۱)
پیشینه تحقیق
ادبیات تحقیق در خارج
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
انتخاب راه حل جدید
اجرای طرح های جدید و نظارت بر آنها
گردآوری اطلاعات (شواهد ۲)
ارزیابی تأثیر اقدامات صورت گرفته و تعیین اعتبار آن
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
منابع و مآخذ
تعداد صفحات: ۵۸
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند