به محض اینکه کودک به مدرسه پا می گذارد با درسی به نام ریاضی آشنا می شود و معلم می گوید: «درس ریاضی را جدی بگیرید و برای فهمیدن آن احتیاج به تمرین بیشتری دارید». همین کلمه جدی بگیرید برای دانش آموز مشکل آفرین است، زیرا یادگرفته است که کارهای سخت را جدی بگیرد در نتیجه با ترس به مسائل آن نگاه کرده و ترس از این دارد که ممکن است آن را خوب یاد نگیرد و این امر مقدمه ای است برای دوری کردن و حتی به وجود آمدن نفرت از درس ریاضی در کودکان. در صورتی که روژه گورسانی در مورد ریاضی می گوید: «نخستین وظیفه ریاضیات، ساختن و تحول دادن چیزی به جامعه است که امروزه کمتر کسی خواستار آن است، یعنی «انسان» انسانی که بیاندیشد، انسانی که درست را از نادرست تشخیص دهد، انسانی که شناخت و انتشار حقیقت را به بررسی چیزها از جمله یک تلویزیون برتری دهد، انشان آزاد نه آدم واره ای آهنی».
کسانی که می خواهند در این عصر یعنی عصر حاکمیت علم فعالیت کنند، لازم است ایده های تازه را جذب، طرح های نو را درک و مسائل غیر سنتی را حل کنند. ریاضیات کلید مناسبی برای آمادگی جهت انجام این فعالیت هاست لذا علوم ریاضی تنها لازمه ی کار متخصصان آینده نیست، بلکه جزء لاینفک تعلیم و تربیت عموم مردم به شمار می رود. پس ما معلمان وظیفه داریم که در مورد گسترش و جذاب کردن این علم در بین دانش آموزان و حتی مردم تلاش بیشتری انجام داده و به بررسی علل ضعف ها و ارائه راه کارهای لازم در این خصوص بپردازیم.
فهرست مطالب
بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف ریاضیات و مفهوم آن
اهداف درس ریاضیات
هدف آموزش ریاضی از دیدگاه جورج پولیا و افلاطون
عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشکلات مربوط به آن
الف) عوامل ضعف آموزش درس ریاضی که مربوط به محتوای کتاب های درسی می باشد
ب) عوامل ضعف آموزش ریاضی مربوط به خود دانش آموز
ج) عوامل ضعف آموزش ریاضی مربوط به روش های آموزش
د) علل ضعف آموزش ریاضی که مربوط به معلمان است
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجربیات
۵- تبیین تجربیات
الف) تجربیات عمومی کلاس داری
تجربه اول: روش های تدریس، فنون کلاس داری و بررسی نحوه تدریس موفق در کلاس
تجربه دوم: مواردی که ما معلمین باید به آن توجه کنیم
تجربه سوم: اولین برخورد معلم با دانش آموز چگونه باید باشد؟
تجربه چهارم: نحوه فعال نگاه داشتن کلاس توسط معلم
تجربه پنجم: علل لزوم پرسش درس از دیدگاه بچه ها و معلمین
تجربه ششم: بررسی موارد تربیتی در امر تدریس
تجربه هفتم: نحوه برخورد معلم با دانش آموز (بعد عاطفی)
تجربه هشتم: بررسی بهترین روش های تشویق و تنبیه
تجربه نهم: نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار
تجربه دهم: روش های جلب توجه دانش آموزان
تجربه یازدهم: بررسی نیاز به داشتن دوست در شاگردان راهنمایی
تجربه دوازدهم: نیاز به انجام کار گروهی در شاگردان
ب) تبیین تجربیات در رابطه با شناسایی عوامل موثر در پیشرفت ریاضی
تجربه اول: روابط معلم و دانش آموز در درس ریاضی
تجربه دوم: تبیین تجربیات در رابطه با روش های جذاب کردن کلاس درس ریاضی
تجربه سوم: راه های جذاب کردن درس ریاضی برای معلمان
تجربه چهارم: اصول و مبانی تکلیف ریاضی
تجربه پنجم: چگونه می توان حل مسئله را به شیوه ی موثری آموزش داد؟
تجربه ششم: اصولی برای تدریس ریاضیات
تجربه هفتم: اهمیت وسایل کمک آموزشی در تدریس ریاضی
تجربه هشتم: افت در دروس دیگر و تأثیر آن بر ریاضیات
تجربه نهم: روشهای ایجاد انگیزه ریاضیات در دانش آموزان
تجربه دهم: تبیین تجربیات تدریس بخش هندسه ریاضیات راهنمایی
تجربه یازدهم: بررسی عملکرد دانش آموزان بعد از تدریس
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
۷- اقدامات خاص
۸- ارائه برنامه
۹- منابع
تعداد صفحات: ۱۰۷
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند