پایان نامه بررسی میزان تاثیر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه

آگوست 24, 2015

اضطراب از عوامل روانی است که تغییرات فیزیولوژیکی در انسان ایجاد کرده و موجب کاهش عملکرد فردی می شود ، با توجه به اینکه در محیط مدرسه دانش آموزان همواره با انواع رویدادهای جدید و تنش زا از جمله امتحان و موقعیت های تجربه نشده و فشار زا روبرو می شوند می توانند بیشتر در معرض اضطراب قرار گیرند و در نتیجه از عملکرد تحصیلی ضعیف تری برخودار شوند از اینرو این عامل می تواند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را کمتر کرده و در سرعت رشد تحصیلی آنها خلل ایجاد کند. نظر به موضوع مطرح شده ، این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر اضطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع تحصیلی متوسطه صورت گرفت که روش تحقیق آن توصیفی و از نوع پیمایش همبستگی است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب STAI-Y ، پرسشنامه اضطراب مقیاس اسپیلبرگر که شامل ۴۰ سوال بود استفاده گردید؛ که شامل سوالاتی در مورد ویژگی های عمومی آزمودنیها : جنسیت ؛ سن ؛ پایه تحصیلی و سوالات مربوط به اضطراب بود. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه مدارس تشکیل دادند که از طریق نمونه گیری در دسترس پرسشنامه ها در بین دانش آموزان دو پایه دوم و سوم متوسطه (پسران ، ۶۶ ؛ دختران ، ۷۸نفر) بصورت تصادفی انتخاب شده بودند، قرار گرفت و بعد از تکمیل و جمع آوری ، مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج زیر بدست آمد :
– نتایج بررسی توصیفی مربوط به جنسیت آزمودنی ‏های دانش آموز نشان داد که با توجه به تعداد کل دانش آموزان (۱۴۴نفر) دانش آموز پسر ، ۶۶ نفر (۸/۴۵ درصد ) و دختر ۷۸ نفر ، (۲/۵۴ درصد ) بود .
– نتایج بررسی توصیفی مربوط به سن آزمودنی ‏های دانش آموزان نشان داد که میانگین سن دانش آموزان حدوداً ۶/۱۶ می باشد و حداقل سن آنها ۱۵ و حداکثر سن آنها ۱۸ سال می باشد.
– نتایج بررسی توصیفی مربوط به پایه تحصیلی آزمودنی ‏ها نشان دادکه دانش آموزان پایه دوم ، ۶۳ نفر (۸/۴۳درصد) و پایه سوم ، ۸۱ نفر (۳/۵۶ درصد) می باشند .
– نتایج بررسی استنباطی مربوط به اضطراب دانش آموزان دختر و پسر نشان داد که بین میانگین اضطراب دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.
– نتایج بررسی استنباطی مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر نشان داد که بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد .
– نتایج بررسی استنباطی مربوط ارتباط بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان داد که بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی‏ دار و معکوس وجود دارد .

فهرست مطالب

چکیده
فصل اول: مقدمات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
اضطراب
تعاریف اضطراب
دلایل اضطراب
اضطراب در بین کودکان و نوجوان
شیوه های بیان اضطراب در جوانان
تأثیر منفی اضطراب بر کنش دانش آموزان
شاخصهای فیزیولوژیکی اضطراب
تنبیه های مبتنی بر عوامل فرهنگی – اجتماعی
چاقی و اضطراب
رویکردهای مقابله با اضطراب
روش های درمانی و کاهش اضطراب
پیشرفت تحصیلی
تعریف پیشرفت تحصیلی
فواید پیشرفت تحصیلی
عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی
پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه و نمونه آماری
متغیرهای تحقیق
ابزارهای اندازه گیری تحقیق
روش های آماری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
توصیف ویژگی های فردی
تحلیل های توصیفی
جنسبت دانش آموزان
سن دانش آموزان
پایه تحصیلی
تحلیل های استنباطی
سوالات تحقیق
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
خلاصه
یافته ها و بحث و نتیجه گیری
پیشنهادهای برخاسته از تحقیق
پیشنهادات برای تحقیقات آتی
منابع
ضمایم
فهرست جداول
جدول ۱-۴- توصیف جنسیت دانش آموزان
جدول ۲-۴- توصیف سن دانش آموزان
جدول ۳-۴- توصیف پایه تحصیلی دانش آموزان
جدول ۴-۴- محاسبه تفاوت اضطراب دانش آموزان پسر و دختر
جدول ۵-۴- محاسبه تفاوت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر
جدول ۶-۴- شاخص های توصیفی مربوط به متغیرهای اضطراب و پیشرفت تحصیلی
جدول ۷-۴- ارتباط اضطراب با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
فهرست شکلها و نمودارها
نمودار ۱-۴- توصیف جنسیت دانش آموزان
نمودار ۲-۴- توصیف سن دانش آموزان
نمودار ۳-۴- توصیف پایه تحصیلی دانش آموزان

سطح پایان نامه: کارشناسی
تعداد صفحات: ۷۱
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

همچنین برای دریافت پیشینه و ادبیات پیشرفت تحصیلی میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

پیشینه و ادبیات پیشرفت تحصیلی

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند

اطلاعیه مهم

کاربر گرامی در صورتی که در خرید مشکل داشتید از طریق زیر با ما تماس بگیرید

تلفن: ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ (تلگرام یا تماس)