مستندسازی تجربیات شغلی آموزگار و مدیر آموزگار برای اخذ رتبه عالی (۲)

سپتامبر 19, 2015

کسب تجربه تنها به سن بستگی ندارد و از راه دیدن – شنیدن و حتی از راه کتاب خواندن به وسیله خود و دیگران کسب می شود.
دست کم گرفتن معلم و صرفاً توجه به جنبه های شغلی، اداری، قانونی و حقوقی صرفاً موجب رفع تکلیف برای معلم شده و نشستن سر کلاس را برای دانش آموز طاقت فرسا و دیرگذر کرده و انگیزه او را برای کار و تلاش بیشتر و کسب مدارج علمی بالاتر ناتوان جلوه خواهد داد.
دست کم گرفتن معلم، استفاده از حربه نمره را به معلم خواهد آموخت و علاقه به کسب نمره و مدرک را در دانش آموز افزایش خواهد داد.
دست کم گرفتن معلم، او را وادار به رفع تکلیف کرده و حضور فیزیکی خود در کلاس را به وقت کشی و سمبل کاری مجبور می کند.
در حالی که صدور و ابلاغ تمام مقررات اداری و حضور تمام دست اندرکاران و پرسنل اداری برای به حرکت در آوردن چرخهای عظیم الجثه فرهنگی و علمی جامعه است که بر دوش معلم گذاشته شده است، میباشد. و این نیست مگر اینکه معلم از خود شروع کند و علاقه و انگیزه به هنر خود داشته باشد تا بتواند آن را به دانش آموزان انتقال دهد (از کوزه همان برون تراود که در اوست).
تداوم حیات معلم و ارتزاق از هنر او به وجود شاگردانی بستگی دارد که در صحنه کلاس به تماشای جسمی، روحی، اخلاقی و علمی او نشسته و در پایان به طرز زیرکانه ای به قضاوت او خواهند نشست.
روح معلم همچون دانش آموزش لطیف شده و به مرور لطافت و پاکی بیشتری کسب کرده و با اندک برخورد ناخواسته و حساب نشده آزرده خاطر شده و این آزردگی در روح و روان نازک او موجب اختلال در برنامه های آموزشی – تربیتی شده و کم کم انگیزه و همت معلم را به بی تفاوتی و بی میلی سوق داده و انگیزه رفتن به کلاس را از او می گیرد.
اگر صرف حضور فیزیکی و به موقع در آموزشگاه و کلاس صرفاً برای مدیران مهم باشد و بهترین دبیر آن دبیری باشد که فقط بتواند به موضع در کلاس درس حاضر باشد و به خیر و شر کسی کار نداشته، نظم و مقررات آموزشگاه را رعایت کند، اعتراض و انتقاد و حتی پیشنهادی به آموزشگاه ارائه نکند، و بلکه برعکس، بهترین ارزشیابی هم از آن کسی باشد که بیشترین اعتراض را به همه داشته باشد و با سخن سرایی ارزش و اعتبار خود را برای همه و مدیریت آوزشگاه جا بیاندازد و کیفیت کار معلم و رفع مشکلات او اهمیت نداشته باشد و توجه نشود و بهترین مدرسه هم آن مدرسه ای باشد که همه دانش آموزان و معلمان و کادر آن به موقع و با نظم و انضباط خاصی در مدرسه حاضر باشند و با صدای زنگ از کلاس خارج شوند؛ علیرغم حضور به موقع در کلاس، تا پایان درس و کلاس علیرغم حفظ حرمت کلاس و اجرای نظم و رعایت مقررات، معلم را که مملوء از فشارهای روحی است و از تبعیضات موجود رنج می برد، مجبور به تدریس اجباری و رفع تکلیف کرده و با اتلاف وقت خود و دانش آموز در انتظار رهایی از زندان کلاس می ماند.
به عنوان مثال بی خیالترین معلم هم برای حضور به موقع در مدرسه و کلاس، وجدانش او را آرام نمی گذارد و علیرغم مشکلات پیش آمده با عجله هر چه تمامتر تلاش می کند تا حضور به موقع خود را در کلاس تثبیت کند، اما در صورت تکرار، این مدیریت مدرسه است که بجای برخورد لفظی، مستقیم و بدون مقدمه که معلم را از ادامه کار ناامید می کند، می تواند دوستانه در صدد رفع علت ها و عوامل تأخیر برآمده و برای جبران و رفع آن اقدام کند.
همانطور که یک برخورد نابجای معلم هم نسبت به دانش آموز می تواند او را از درس و کلاس بیزار کند و یا به ترک تحصیل او منجر شود؛ حال آنکه با سعه صدر و صبر و حوصله، از هر گونه برخورد عجولانه که از احساس مسئولیت مدیر و معلم برخاسته و می تواند شرایط کاری و آموزشی را برای هر دو سخت تر و غیر قابل تحمل جلوه دهد، خودداری نمود.
یا برعکس، شیرینی و جذابیت معلم و درس او می تواند شوق و اشتیاق مجدد را به دانش آموز بازگرداند و روزنه های امید و انگیزه را در دل او زنده نگه دارد و به ادامه درس و مدرسه امیدوار کند.
احترام به معلم، هم صحبت شدن، احساس همدردی و رفع مشکلات او در فراز و نشیب های زندگی هم می تواند مایه دلگرمی معلمی باشد که خصوصیات اخلاقی دانش آموز هم در او تأثیر کرده است. در این میان مدیریت مدارس هم می تواند نقش بسزایی داشته باشد چرا که بعضاً مدارسی که تدریس در آنها روانتر ارائه می شود. علیرغم ایجاد نظم و اجرای قانون، طرفدار بیشتری دارد؛ در مدارسی هم که به علت اعمال مقررات خشک و ماشینی روح نازک و لطیف معلم و شاگرد را آزرده می کند؛ هر دو در انتظار بسر آمدن وقت کلاس بوده و هدر رفتن عمر خود را در سر خواهند پروراند.
اینکه چطور معلم بتواند یک کلاس ۹۰ دقیقه ای را به نحو مقتضی کنترل و هدایت کند و آن هم در دروس نظری و تئوریک که جایگاهی غیر از کلاس برایش تعریف نشده و با دانش آموزانی متفاوت از نظر سطح فکری و فرهنگی که مطلبی برای یک دانش آموز جذاب و برای دیگری خسته کننده باشد؛ موضوع جالب توجه و قابل بحث جداگانه ای است که به تجربه معلمی و هنرنمایی او بستگی دارد؛ از طرفی هم اینگونه جا افتاده اگر هر گونه صدایی از کلاسی خارج شود از نظر دفتر آموزشگاه نشانه ضعف، ناتوانی، بی کفایتی و بی تجربی معلم در کنترل کلاس قلمداد شده و برای اینکه به ناتوانی در کنترل کلاس متهم نشود و صدایی از درز درب کلاس خارج نشود، مجبور است با بستن درب کلاس، بیشتر وقت و انرژی خود را صرف کنترل کلاس نموده و با از دست دادن تمرکز، تدریس خود را ناتمام گذاشته و به دنبال وقت کشی و گذراندن لحظات سخت و طاقت فرسای خود و دانش آموزان بی انگیزه خود برآید.
از طرف دیگر هم ارسال مکرر دانش آموزان به دفتر آموزشگاه هم نشانه ضعف دیگری در امر کلاسداری برای معلم تلقی می شود و از نظر دفتر آموزشگاه یک معلم موفق باید دانش آموز کمتری را راهی دفتر آموزشگاه کند و لذا معلم باید به طرز هنرمندانه ای هم تدریس کند، ضمن آنکه انتظامات و مدیریت کلاس را هم به طرز زیرکانه ای زیر نظر داشته باشد تا ضمن کنترل کلاس، بتواند خود را یک معلم موفق نشان دهد و به تنهایی از پس همه مشکلات پیش آمده به تنهایی برآید؛ و لذا در نتیجه ضمن افت محسوس تدریس و آموزش، معلم می بایست ساعات سخت و طاقت فرسایی را در کلاس سپری کند و به همراه اکثریت دانش آموزان بی انگیزه، منتظر زنگ کلاس بماند و در پایان علیرغم ثبت نمرات ناپلئونی، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان بوده و تلف شدن عمر و جوانی غیر قابل برگشت جوانان و سرمایه های این مرز و بوم را شاهد باشیم.

فهرست مطالب

بیوگرافی نگارنده
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی
اهمیت آموزش ابتدایی
اهداف آموزش و پرورش ابتدایی
۳- روش های انجام کار
رفتار من و یادگیری
چند مدل تدریس
یادگیری معنی دار
اگوی کسب مفهوم
استفاده از منابع دیداری و شنیداری
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تجارب در درس املاء و مشکلات آن
تبیین تجربیات اینجانب در ارتباط با تدریس در ریاضی
تکالیف کتاب را در منزل انجام دهند، چند تمرین روی کتاب تابلو می نویسیم، دانش آموزان در دفتر تمرین بنویسیند و در منزل انجام دهند.
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد جذابیت در کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد انگیزه در دانش آموزان
تجربیات نگارنده در جلوگیری از رکود آموزشی پس از تعطیلات
تجربیات نگارنده در نوشتن طرح درس
تبیین تجارب نگارنده در ارتباط با روش های پرورش قدرت خلاقیت در دانش آموزان
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد نظم و انضباط در کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در درس املاء و مشکلات آن
تبیین تجربیات اینجانب در تدریس کلاس انشاء
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
۷- اقدامات خاص
۸- نکات ویژه و کلیدی
۹- منابع و مآخذ

تعداد صفحات: ۷۳
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند