آموزش خوب و سامان یافته زمانی اتفاق می افتد که معلم طرح درس و برنامه ای دقیق داشته باشد تا کلاسی خلاق و پویا و نیز سرشار از نشاط به بار آید. معلم بایستی پیش از ورود به کلاس برنامه درسی خود را آماده کرده و بداند که هدف های رفتاری از درس آن روز چیست، چه می خواهد انجام دهد و درس را چگونه می تواند ارائه کند و با چه شیوه ای، دانش آموزان را تحرک و تمرکز بخشد و آنها را در بحث های گروهی و کارهای جمعی شرکت دهد تا کلاس درس نه تنها خسته کننده نباشد، بلکه منبع انرژی و الهام بوده و فراگیر را به هدف های آموزش مورد نظر سوق دهد.
طرح درس، سامان بخشی تدریس و هدایت امور آموزش است لذا معلم باید بکوشد با خلاقیت و ابتکار از روشی در تدریس استفاده کند که دانش آموزان، این گنجینه های اجتماع به علم آموزی هر چه بیشتر تشویق و برای جامعه آینده تربیت شوند. لذا استفاده از شیوه های نو از قبیل یادگیری از طریق همیاری (طرح معلم یار)، شیوه نمایشنامه ای، روش بحث گروهی و … در این راستا و ضرورت امروزین می باشد.
زیست شناسی یکی از مهم ترین درس های پایه در دبیرستان است. در آموزش زیست شناسی چالش جدی قرن حاضر تغییر رویه از الگوهای تدریس منسوخ به الگوهای یادگیری موثر است. تأکید بر یادگیری ( و نه تدریس ) بر پایه اصول ساخت گرایی استوار است. این روش دانش آموز محور است و هدفش ارتقاء بخشیدن به عمق یادگیری است. مرحله گذار از تدریس زیست شناسی به یادگیری زیست شناسی چندان هم سهل و آسان نخواهد بود، چرا که مستلزم کسب برخی مهارت ها از سوی شاگردان و مربیان است. از جمله مشکلات مهم، آماده کردن فراگیران با ساختارهای جدید آموزشی به منظور ارتقای پردازش و تحلیل اطلاعات زیست شناختی است. دیدگاههای دانش آموز محور با مقاومت شاگردان، دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشگاهها و دانشکده ها مواجه خواهد شد. در ثانی بدون داشتن محتوای درسی قوی برای دانش زیست شناسی، حتی با آگاهی از الگوهایی مناسب و موثر، شاگردان یادگیری عمیقی نخواهند داشت. دانشمندان پیشنهاد می کنند که آموزش مبتنی بر نیازها و بنیانهای اجتماعی، در صورتی که در برنامه آموزشی دانش آموزان گنجانده شود، راهی موثر برای ایجاد انگیزه های لازم در بکارگیری روش های جدید آموزش زیست شناسی است. مسائل و فعالیت های جامعه نگر به شاگردان فرصت می دهد تا تنوع حیاتی پیرامون خود را ثبت کنند و خصوصیات گیاهان، جانوران و میکروبها را در محیط مدرسه یا خانه مشاهده و اندازه گیری نمایند.
آنچه در این ۱۰۰ صفحه آورده شده است ماحصل تجربیات اینجانب در کلاس درس اعم از نحوه تدریس درس زیست شناسی، مدیریت کلاس، نظم و انضباط در کلاس و در کل تصویری از کلاس های بنده در این چندین سال خدمتم در مدارس می باشد.
فهرست مطالب
بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
اهداف درس زیست شناسی در دبیرستان
رویکردهای مهم در درس زیست شناسی
روش پیشنهادی برای آموزش زیست شناسی به شیوه نوین
الگوهای تدریس در زیست شناسی
چالش های یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی
تسهیل نقش پردازشی دانش آموزان در یادگیری
مقاومت دانش آموزان
مشکل محتوا
ضرورت استفاده از IT در آموزش زیست شناسی
۳- روش های انجام کار
ایجاد فضای خلاقیت و توانمندی در مدرسه و کلاس درس
تعدیل و اصلاح فرآیند فعالیت های مدرسه و کلاس درس
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین نمونه ای طرح درس اینجانب در زیست شناسی سوم متوسطه
تبیین تجربه مدیریت در کلاس
یادگیری، محصول مدیریت کلاس
برای حضور در کلاس مجهز باشید
ایجاد جو مثبت در کلاس
کمک به دانش آموزان در هنگام بحران
در کلاس های خود نوآوری داشته باشید
کلاس های بزرگ تر، مدیریت بیشتر
ترغیب دانش آموزان به گوش دادن
تبیین تجربیات در رابطه با عوامل مخل کلاس درس
عوامل مخل مربوط به معلم
عوامل مخل مربوط به دانش آموز
عوامل مخل مربوط به مطلب درسی
عوامل مخل مربوط به وسایل و محیط
تبیین تجربیات در رابطه با ایجاد انگیزه در دانش آموزان
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
تدریس صرفاً کلامی
جالب، جاذب و مورد توجه نبودن پیام
انتقال منفی
رویایی شدن و در خود فرو رفتن دانش آموزان
بی توجه به سطح درک دانش آموزان
موانع فیزیکی
۷- اقدامات خاص
علاقه مند ساختن دبیران به استفاده بیشتر از آزمایشگاه در درس زیست شناسی (با ایجاد فضای مناسب تر و امکانات بیشتر)
۸- بیان نکات کلیدی
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع و مآخذ
تعداد صفحات: ۷۷
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند