مستندسازی تجربیات شغلی رشته مشاوره مدرسه برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

امر مشاوره به طور اعم در جهان به شکل علمی عمر زیادی ندارد، هر چند این امر قدمتی به درازای عمر بشر دارد ولی این شکل آن به شکل عرفی بوده و مبنای علمی و کلاسیک ندارد.
بعد از گذر از دوران روند علمی شدن مشاوره، این رشته ی علمی نیز بنا به ضرورتها و اهمیت تربیت نیروی کارآمد، وارد سیستم آموزش و پرورش قرار گرفت. در کشور ایران نیز این امر به مرور بعد از چند صباحی نسبت به سایر کشورها امر مشاوره شکل علمی خود را یافت و اساتید گرانقدری همچون استاد سیاسی و سایر اساتید نشان دهنده این امر می باشند.
اما به نظر می رسد که در کشور ما این امر بنا به روند پیاده شدن مشاوره در آمریکا و اروپا از مقطع متوسطه شروع شد که این امر، امر بسیار اشتباهی می باشد چرا که چنین کاری مانند این است که مثلاً ما نهال کوچکی را در مسیر باید بخواهیم بکاریم و برای این نهال هیچگونه محافظ یا بهتر بگوییم قییم یا همان وسیله ای محکم که گیاه را در برابر بادهای شدید محافظت نماید تهیه نکرده باشیم، مسلم است که نهال کاشته شده ی ما هیچگاه به ثمر نخواهد نشست و بزرگ نخواهد شد و اگر هم بتواند رشد نماید بسیار کج و ناراست رشد خواهد نمود. ما نیز کودک را در مسیر رشد او و قبل از شکل گیری شخصیت و رفتار تنها گذاشته ایم و وقتی که تمام شالوده ی فکری و شخصیتی او تقریباً شکل گرفته و تثبیت شده است می خواهیم آنرا تغییر دهیم، مسلماً امر بسیار مشکل و تقریباً در بعضی موارد غیر ممکن است و همین امر باعث درگیر بودن همیشگی اولیاء مدارس متوسطه با دانش آموزان این مدارس شده است.
با این توصیف اگر مسئولین امر بتوانند امر مشاوره را در تمام دره های تحصیلی بگنجانند، می توان ادعا نمود که در امر مشاوره موفق بوده ایم.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف اصطلاحات
فرآیند مشاوره
ضرورت مشاوره و راهنمایی و وظایف مشاور و راهنما
مشاوره چه وظایفی دارد؟
محیط مساعد برای مشاوره
ویژگی های مطلوب مشاور
راهنمایی شغلی در مدارس ابتدایی
راهنمای حرفه ای در دوره راهنمایی تحصیلی
فعالیت های حرفه ای در مدارس راهنمایی تحصیلی
راهنمایی حرفه ای در دبیرستان و دانشگاه
اهداف مشاوره و راهنمایی
ضرورت فعالیت های راهنمایی و مشاوره در مدارس
خصوصیات مشاوران
نقش مشاور در امور تحصیلی
نقش مشاوران در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان
تاریخچه مشاوره و راهنمایی
مفهوم مشاوره
کاربردهای مشاوره
واژه مشاوره و راهنمایی
تکنیک های مشاوره و مبانی فکری آن
فرآیند مشاوره
محیط مساعد برای مشاوره
ویژگی های مطلوب مشاور کودکان
راهنمای حرفه ای در دوره راهنمای تحصیلی
فعالیت های حرفه ای در مدارس راهنمایی تحصیلی
راهنمایی حرفه ای در دبیرستان
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تجربه ۱
تجربه ۲
تجربه ۳
تجربه ۴
چند مورد مشاوره ای
دانش آموز: کلاس سوم دبیرستان
دانش آموز: کلاس اول متوسطه
دانش آموز: کلاس دوم دبیرستان
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت
موانع مراجعه به مشاور
موانع مربوط به حرفه مشاوره
۷- اقدامات خاص
۸- بیان کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع و مأخذ

تعداد صفحات: ۸۴
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند