آموزش و پرورش یکی از پیچیده ترین ابداعات بشری است. پیچیدگی ها و ظرافت های آن ناشی از سر و کار داشتن با انسان از یک سو و دامنه فراگیر و مملوء از تنوع آن از سوی دیگر سبب شده است تا نظام های آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه شوند. از این رو توجه به افکار عمومی دنیا به ویژه در دهه های اخیر به گونه ای بسیار جدی تر به این رکن از نظامهای اجتماعی معطوف گشته است.
صاحبان اندیشه و خرد از جمله لوازم قطعی برخورد با بحران کنونی و خروج از آن را رو آوردن به تحقیقات و طراحی سیاست ها و راهبردهای اموزشی و تربیتی بر یافته های تحقیقاتی قلمداد می کنند.
به عبارت دیگر تصور حل مشکلات و رفع تنگناها براساس آزمون و خطا بدون بهره گیری از نتیجه مطالعات و تحقیقات اصولی، تصوری ساده لوحانه و خلاف واقع بوده و جزء تشدید بحران ثمره دیگری نخواهد داشت بدین سبب تقویت بنیه علمی مدیران و منابع انسانی کارآمد آموزش و پرورش به عنوان یکیاز خطوط پر رنگ حرکت و محور تغییر و تحول مورد نظر قرار گیرد و برنامه های لازم برای نیل به این مقصود صورت پذیرد.
از آنجا که هدف عمده آموزش و پرورش توسعه منابع انسانی است، و این امر جزء با تعلیم و تربیت نیروی انسانی و مدیران کارآمد محقق نمی شود. بنابراین برای ایجاد یک نسل پویا و پرجنب و جوش نیاز به یک سیستم پویا و کارآمدی که بتواند نیازهای آنها را تأمین کند توجه مسئولین را به آن بیش از پیش معطوف می دارد.
آنچه که در این مقاله، مختصر مسائل و تجربیات و چالشهایی که در طول چند سال سابقه مدیریت در مدارس با آن مواجه گشته ایم پرداخته می شود. امید آن داریم که در سالهای آتی نه چندان دور اینگونه مشکلات با دوراندیشی و تصمیم گیریهای صحیح مسئولین کشوری و منطقه ای و با مشارکت اولیاء و دانش آموزان در مدارس به نحوی از پیش رو برداشته شود تا مدارسی شاداب و با نشاط و بدون هیچگونه دغدغه فکری مدیران و معلمان و دانش آموزان در امر مهم تعلیم و تربیت و در ساختن آینده ای بهتر برای امت اسلامی در جای جای کشور اسلامی گامهای موثری برداشته شود.
فهرست مطالب
بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
تعریف و مفهوم مدیریت
وظایف مدیریت آموزشی
الف- وظایف عمومی
ب- وظایف خاص
روابط انسانی در مدرسه
تعریف روابط انسانی
روابط انسانی و اهمیت آن برای مدیران
نظریه های مختلف در رابطه با روابط انسانی
روابط انسانی در یک سازمان آموزشی
مهارت انسانی
فرآیند ارتباط
شاخص های روابط انسانی مطلوب
نکات مورد توجه در روابط انسانی
مشکل شناسی در مدیریت آموزشی از دیدگاه نگارنده
ویژگی های مدیران کارآمد
الف) مهارتهای مدیریتی
ب) مهارتهای بین فردی
ج) ارتباط
د) سایر جنبه های مهارتی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
تبیین تجربه ۱: برخورد با دانش آموزان بی انضباط
تبیین تجربه ۲: شیوه های مختلف تشویق دانش آموزان
تبیین تجربه ۳: تجربیات در رابطه با شناخت دانش آموزان
تبیین تجربه ۴: تجربیات مفید اجرای برنامه در مناسبت ها
تبیین تجربه ۵: برگزاری جلسات آموزش خانواده
تبیین تجربه ۶: تجربیات در مقابله با افت تحصیلی
تبیین تجربه ۷: تجربیات اینجانب در رابطه با علل خستگی معلمان و ارتباط آن با مدیر
تبیین تجربه ۸: برگزاری جلسات شورای دبیران
تبیین تجربه ۹: برگزاری مفید جلسات انجمن اولیاء و مربیان
تبیین تجربه ۱۰: برنامه ریزی برای ساعات تفریح دانش آموزان
تبیین تجربه ۱۱: ارزشیابی و نظارت بر کار همکاران
تبیین تجربه ۱۲: پیشگیری استفاده از محتویات غیر اخلاقی موبایل در مدارس
تبیین تجربه ۱۳: رابطه مدیر با معلمان مدرسه
تبیین تجربه ۱۴: برقراری روابط حسنه در مدرسه
۶- دلایل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
۷- اقدامات خاص
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع و مأخذ
تعداد صفحات: ۹۸
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند