مستند اقدام پژوهی چگونه خلاقیت دانش آموزان سوم ابتدایی را پرورش دادیم؟

سپتامبر 18, 2015

آنچه که باعث پیشرفت در جوامع میگردد خلاقیت و نوآوری است. کشورهایی که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و صنعتی رشد کرده و در سطح بالایی هستند بدون شک در زمینه ی پرورش خلاقیت رشد و تلاش بیشتری داشته اند. در این میان آنچه که مهم بوده و باید روی آن سرمایه گذاری کرد تا بسترهای خلاقیت و نوآوری در جامغه شکوفا گردد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و لازم است این عامل بررسی و معین گردد. با توجه به مطالعات و بررسی های انجام گرفته مشخص گردیده در کشورهای توسعه یافته خلاقیت و نوآوری از آموزش و پرورش آن کشورها آغاز گردیده است و خلاقیت یکی از عالی ترین و محکم ترین اهداف آموزش و پرورش آن کشور است. در شرایط حساس کنونی و با توجه به تحولات بسیار سریع و اجتناب ناپذیر دنیا، اگر خواهان پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت و نوآوری در افراد هستیم باید نظام آموزش و پرورش را متحول نماییم. برای نیل به این هدف لازم است هماهنگی و برنامه ریزی دقیق و کاملی در عرصه ی آموزش و پرورش داشته باشیم. بدیهی است در این فرآیند معلم تقش اصلی را ایفا می کند. تنها معلم خلاق است که می تواند دانش آموزان خلاق و نوآور پرورش دهد. اما نکته ی قابل تأمل آن است که تنها آموزش و پرورش پویا، خلاق و متحول می تواند در تحقق این رسالت تاریخی خویش موفق باشد و این دقیقاً همان هدفی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تحت عنوان «تحول بنیادین آموزش و پرورش» از آن یاد کرده است. هسته اصلی تحول در نظام آموزشی، هم چنان که مقام معظم رهبری تأیید کرده اند «خلاقیت است» بنابراین داشتن افرادی که توانایی پرورش پویایی و خلاقیت را دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.
با توجه به این که سرنوشت جامعه به دست افراد خلاق رقم می خورد تصمیم گرفتیم در سال تحصیلی حاضر اقداماتی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان انجام دهیم و مسأله را این طور عنوان نمودیم که:
چه اقداماتی انجام دهیم تا خلاقیت دانش آموزانمان را افزایش دهیم.
اطلاع رسانی خانواده ها از طریق کلاس های اموزش خانواده، استفاده از روش های تشویق و اجرای طرح های جدید برای رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان و همچنین تمرینات ویژه دانش آموزان و به کارگیری روش تدریس فعال و پویا … از جمله کارهایی بود که با همکاری مدیر مدرسه و سایر همکاران انجام دادیم و در آن توفیق پیدا کردیم و امید است این اثر بتواند سهمی در شکوفایی و باروری تفکر خلاق همه ی دانش آموزان این سرزمین داشه باشد و معلمان در هر دوره تحصیلی بتوانند به تقویت تفکر خلاق بپردازند و بدین سان بتوانند پرهای بسته دانش آموزان را بگشایند و آنها را همچون همای سعادت بر بلندای جامعه به پرواز در آورند.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
توصیف وضعیت موجود و بیان مسأله
گردآوری اطلاعات و شواهد (۱)
نمودار شماره ۱: موانع فردی خلاقیت
نمودار شماره ۲: موانع اجتماعی خلاقیت
تجزیه و تحلیل اطلاعات
نمودار شماره ۱: موانع خلاقیت در محیط خانواده
نمودار شماره ۲: موانع خلاقیت در محیط مدرسه
ارائه راه حل موقتی و اجرای آن
گام اول: خانواده و اولیاء
گام دوم: مدرسه
گام سوم: معلم
زنگ دایره یا حلقه تفاهم
اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن
گردآوری اطلاعات و شواهد (۲)
ارزشیابی تأثیر راه حل جدید و تعیین اعتبار آن
تجدیدنظر و تصمیم گیری نهایی
نتایج
نتیجه گیری
پیشنهادات کلی برای پرورش خلاقیت در معلمان و دانش آموزان
منابع و مآخذ
ضمایم

تعداد صفحات: ۴۸

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند