پایان نامه موانع اجتماعی – فرهنگی کاربرد زبان فارسی به عنوان زبان آموزش در مناطق ترک زبان

سپتامبر 8, 2015

در ربع دوم قرن نوزدهم نظریه های معروف و بحث انگیز هومبلت مطرح شد. وی بر این ادعا بود که هر زبانی به واسطه ساختاری که داراست، تحلیلی از جهان خارج را در خود دارد، تحلیلی که ویژه خود اوست و با تحلیل موجود در سایر زبانها تفاوت دارد (نظامی زاده، ۱۳۷۳). از آن پس بحث رابطه زبان و فرهنگ به طور جدی توسط گروهی از زبانشناسان دنبال شده است. در این زمینه سپیر و ورف به سبب پی گیری نظرات هومبلت از سایرین مشهورترند. زبان شناسان کاربردی و متخصصان آموزش زبان دوم نیز از دهه ۱۹۷۰ به بررسی مزیت های آموزش فرهنگ در کلاسهای آموزش زبان خارجی پرداخته اند و در اواخر همین دهه وجود این مزیتها در سطح جهانی پذیرفته شده و فرهنگ در کلاسهای زبان آموزش داده می شود (کیتائو، ۱۹۹۱)، حتی از فرهنگ به عنوان رکن پنجم در کلاسهای زبان یاد شده است (دیمن، ۱۹۸۷). با این وجود به نظر می رسد تمام ابعاد تأثیر فرهنگ در یادگیری زبان دوم به طور کامل شناخته نشده است. یکی از مقوله هایی کمتر مورد توجه محققان بوده است، موضوع تأثیر فرهنگ بومی زبان آموز بر یادگیری و کاربرد اینکه عقاید، باورها، سنت ها و روش زندگی در جامعه زبان آموزان چه تأثیری بر یادگیری زبان دوم است.
مطالعات لباو و افراد دیگر در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا به پیدایش یک علم میان رشته ای بنام جامعه شناسی زبان گردید (مدرسی، ۱۳۶۳). این مطالعات نشان داد که متغیرهای اجتماعی نظیر سن، جنس، طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و … با نحوه کاربرد زبان توسط افراد جامعه مرتبط هستند. در این تحقیق، نگارنده بر آن است که رابطه متغیرهای اجتماعی – فرهنگی را با کاربرد یک زبان دوم (و نه نحوه کاربرد زبان اول) مورد بررسی قرار دهد.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات
مقدمه
موضوع مورد بررسی و اهمیت آن
هدف تحقیق
پرسشها و فرضیه های تحقیق
تعریف و توصیف مفاهیم و اصطلاحات
مفهوم کاربرد
زبان آموزش
موانع اجتماعی – فرهنگی
منطقه جغرافیایی تحقیق
نقش زبانهای فارسی و ترکی در منطقه
ساختار تحقیق
فصل دوم: مباحث نظری و پیشینه مطالعات
مقدمه
توانش زبانی، کنش زبانی و توانش ارتباطی
زبان دوم / خارجی و مفهوم بافت
دو زبانگی، آموزش زبان دوم و آموزش دو زبانه
فرهنگ و زبان
بوم فرهنگ آموزی و دگر فرهنگ آموزی
نقش فرهنگ و عوامل اجتماعی – فرهنگی در آموزش و کاربرد زبان دوم
طبقه اجتماعی
فاصله اجتماعی
ارزشها، هنجارها و ابعاد ارزشی
فردگرایی – جمع گرایی
تردید گریزی
قوم مداری زبانی
کلیشه سازی
فشار هنجاری
پیشینه مطالعات
مطالعات انجام شده در خارج
مطالعات انجام شده در کشور
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه
روش تحقیق
عوامل اجتماعی – فرهنگی
جامعه آماری و جمعیت نمونه
ابزار تحقیق
گردآوری داده های اجتماعی – فرهنگی
محدودیت ها و مشکلات
فصل چهارم: تحلیل داده ها
مقدمه
کاربرد زبان فارسی در کلاس
کاربرد فارسی در جامعه (بیرون از کلاس)
حدود توانش ارتباطی آزمودنی ها
عوامل اجتماعی – فرهنگی
سن
جنس
تحصیلات
طبقه اجتماعی
روستانشینی و شهرنشینی
وابستگی خویشاوندی در مناطق فارسی زبان
فاصله اجتماعی دریافتی
جمع گرایی
تردید گریزی
قوم مداری
کلیشه ها
نقش رسانه های همگانی
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری
مقدمه
خلاصه مطالب
خلاصه یافته های تحقیق
مرور فرضیه ها
بررسی نتایج و ارائه راهکار
پیشنهادهای پژوهشی
کتابنامه
منابع فارسی
منابع انگلیسی
واژه نامه
پیوست (پرسش نامه)

سطح پایان نامه: کارشناسی ارشد
تعداد صفحات: ۱۸۰

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند