تحقق اهداف مقدس تعلیم و تربیت نیازمند فراهم آوردن عوامل متعدد از جمله تدارک فضاهای آموزشی و پرورشی مناسب می باشد زیرا شرایط فیزیکی و محیط مادی مکانی که کودکان و نوجوانان جامعه در حساس ترین دوران زندگی حداقل ۶ ساعت از شبانه روز را در آن سپری می سازند در حفظ و تأمین تندرستی آنها نقش مهمی را بر عهده دارد، رفتار آنها را تحت تأثیر قرار داده و بر چگونگی برنامه های آموزشی و پرورشی اثر می گذارد. در واقع فضای کالبدی مطلوب، زمینه را برای افزایش یادگیری و بروز رفتارهای هنجار و مطلوب مساعد می سازد (استاندارد ملی ۵۰۲۲).
ایمنی و بهداشت محیط مدارس که در استانداردهای سلامت مدارس، آیین نامه بهداشت محیط مدارس و فصل چهارم آیین نامه اجرایی مدارس به آن توجه و تأکید شده است. از اصول اولیه بهداشت مدارس و ایجاد محیطی سالم و ایمن در مدارس است.
محیط مدارس باید به گونه ای باشد تا از هر لحاظ به نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان پاسخ دهد، البته در آموزش و پرورش نوین فضای فیزیکی به عنوان یک عامل زنده و پویا در انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان تلقی می گردد. بنابراین اگر در مدرسه آب سالم، سرویس های بهداشتی، فضای کافی، تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد، سیستم صحیح جمع آوری زباله و فاضلاب وجود نداشته باشد، نکات ایمنی رعایت نگردد و به طور کلی آسایش محیطی فراهم نشود، به طور قطع تلاش های آموزشی و پرورشی معلمان و مربیان بازدهی مطلوب نخواهد داشت (آیین نامه بهداشت محیط مدارس). لذا با توجه به حساسیت موضوع، پژوهش حاضر وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس را بررسی و با توجه به استانداردهای ملی مورد پژوهش و ارزیابی قرار داده و راه های کیفیت بخشی آنرا پیشنهاد می نماید.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت اجرای طرح
اهداف پژوهش
اهداف کلی پژوهش
اهداف جزیی پژوهش
سوالات پژوهش
فرضیات پژوهش
تعاریف عملیاتی و مفهوم واژه ها
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
مبانی نظری پژوهش
بهداشت و سیاست جهانی ارتقای سلامت
منشور اتاوا
کنفرانس آلما آتا و PHC
بهداشت و اصول آموزش و پرورش
مدیریت و بهداشت
بهداشت و توسعه
بهداشت، منابع انسانی و فرایند توسعه
بهداشت و توسعه انسانی
اصل اولویت بهداشت بر درمان
سلسله مراتب نیازها
پیمان ریو و دستور جلسه ۲۱ کنفرانس محیط زیست و رشد و بقاء سازمان ملل
پیمان نامه جهانی حقوق کودک
آیین نامه اجرایی مدارس
بهداشت و مبانی نظری اسلام
ضرورت بهداشت مدارس
اهداف بهداشت مدارس
استانداردهای بهداشت محیط مدارس
اهم شاخص های بهداشت محیط مدارس با توجه به استانداردها
بیماریهای منتقله به وسیله ی آب آلوده
منابع آلودگی هوا
اثرات آلودگی هوا بر سلامتی
انواع روشهای دفع زباله
سرویس های بهداشتی مدارس
مکان یابی مدارس
ایمنی کف های ساختمان مدارس
ایمنی مدارس در برابر آتش
بهداشت محیط و ایمنی مدارس شبانه روزی
پیشینه پژوهش
پیشینه پژوهش در خارج از کشور
پیشینه پژوهش در داخل کشور
پیشینه پژوهش در استان
جمع بندی پیشینه های پژوهش
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه
روش پژوهش
جامعه آماری پژوهش
شیوه نمونه گیری
حجم نمونه
داده های مورد نیاز پژوهش
متغیرهای پژوهش
ابزار گردآوری داده ها
روشهای آماری و تجزیه و تحلیل مورد استفاده در پژوهش
شاخص های بررسی بهداشت محیط مدارس بر اساس استناداردهای ملی در پژوهش
اعتبار و پایایی
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش
مقدمه
بحث و نتیجه گیری سوالات
بحث و نتیجه گیری اولویت های بهداشت محیط مدارس
بحث و نتیجه گیری فرضیات پژوهش
پیشنهادات مبتنی بر یافته های پژوهش
سایر پیشنهادات
فهرست منابع
پیوست ها
سطح پایان نامه: کارشناسی ارشد
تعداد صفحات: ۲۳۳
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند