نیاز به مدیریت و رهبری، در همه زمینه های فعالیت اجتماعی، محسوس و حیاتی است. این نیاز، به ویژه در نظام های آموزش و پرورش اهمیت بسیار دارد. زیرا که آموزش و پرورش نقش اساسی در گردش امور جامعه و تداوم و بقای آن بر عهده دارد و رهبری و مدیریت اثربخش، لازمه تهیه و اجرای برنامه های آموزش و پرورشی نتیجه بخش و کیفی است.
در کشور ما، توجه به مسئله مدیریت آموزشی، تقریباً از سی سال پیش، ابتدا از طریق ارائه دروس و سپس ایجاد رشته های تحصیلی دانشگاهی آغاز گردید. اخیراً، در پی گسترش روز افزون نظام آموزشی، ضرورت بهسازی کیفیت نتایج آموزشی، مسئله مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش را بیش از پیش اهمیت بخشیده است. مع هذا باید اعتراف کرد که مدیریت آموزشی هنوز جایگاه شایسته خود را در نظام آموزشی احراز نکرده است.
مدرسه به عنوان جامعه ای کوچک نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی و کسب مهارتهای زندگی دانش آموزان ایفا می کند و می توان آن را به عنوان یک کارخانه انسان سازی شناخت و از آنجا که قرار است در مدرسه علم و فرهنگ و تمدن تولید شود و این مهم به دست نخواهد آمد مگر اینکه به صورتی اصولی، برنامه ریزی شده و با یک مدیریت صحیح و تلاش هم عرض مدیر و معلم باشد. گاهی اوقات عدم آشنایی و عدم آگاهی مدیران با اصول مدیریت باعث از دست رفتن هزینه های مالی، زمان و انگیزه در مدرسه بین دانش آموزان و معلمان خواهد شد، کارکنان آموزشگاه اگر انگیزه نداشته باشند کم کار، غیر فعال خواهند. پس مدیر باید برای ایجاد انگیزه در مدرس بکوشد.
فهرست مطالب
بیوگرافی نگارنده
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
نظریه ها و مبانی جو سازمانی
تفاوت جو با فرهنگ سازمانی
نظریه های جو سازمانی
سنخ شناسی جو مدارس
عوامل موثر در تعیین جو مدارس
بهبود بخشیدن به مدیریت مدرسه
تعریف و مفهوم مدیریت
تواناییهای مدیریت و رهبری آموزشی
وظایف اساسی مدیریت آموزشی
وظایف مدیر مدرسه
وظایف مدیر آموزشی
وظایف مدیر در زمینه برنامه آموزشی و تدریس
اجزاء سیستم مدرسه
دیدگاههای موجود در مدیریت آموزشی
۳- روش انجام کار
چگونه با دانش آموزان بی انضباط برخورد کنیم؟
ویژگی های مدارس موفق
محورهای خلاقیت و نوآوری در برنامه های معاونان آموزشی مدرسه ها
۴- عناوین تجارب
برگزاری جلسات آموزش خانواده
برگزاری جلسات مشاوره گروهی با دانش آموزان
فعالیت های زنگ تفریح
کنترل غیبت ها
طرح تقدیر از دانش آموزان تلاش گر
تجربیات مفید و شیوه عملکرد موثر در ارایه نمره انضباط
۵- تبیین تجارب
برگزاری جلسات آموزش خانواده
برگزاری جلسات مشاوره گروهی با دانش آموزان
فعالیت های زنگ تفریح
طرح تقدیر از دانش آموزان تلاش گر
تجربیات مفید و شیوه عملکرد موثر در ارایه نمره انضباط
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب
ارتباط معاون با معلم
ارتباط معاون با مدیر مدرسه
ارتباط معاون با دانش آموزان
ارتباط معاون با برنامه درسی
ارتباط معاون با خانواده ها و مراجعین
۷- اقداماتی که به نتیجه رسیده اند
۸- نکات کلیدی حاصل از تجربیات
۹- ارائه برنامه
نتیجه گیری
پیشنهادات
۱۰- منابع
تعداد صفحات: ۸۶
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند