نقش معلم در تربیت دانش آموز بر هیچ کس پوشیده نیست، تماس نزدیک بین معلم و دانش آموز و نفوذی که معلم بر دانش آموز دارد نقش مهمی در علامت فکری و روانی ایشان ایفا می کند و ممکن است به شیوه های گوناگون مثل تقلید الگوسازی و گاهی اوقات همانندسازی بروز کند. معلم باید علاوه بر نقش تربیتی و پرورشی که در مدارس انجام می دهد الگودهی را به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهد. معلم به دقت، تفکر دانش آموزان را تحت نظر قرار می دهد در مواقع مناسب توجه آنان را به کل هستی و مبدأ خلقت جلب نماید و همچنین با رفتار خود ارزش ها را در دانش آموزان درونی سازد.
روانشناسان و مربیان تعلیم و تربیت معلم را مرجع واقعیت برای کودک می دانند، در این حیطه از آنان انتظار می رود رفتار فعالیت های معمولی خویش را براساس اصول و ضوابط سلامت روان مورد آزمون و ارزشیابی قرار دهند و با آزمون نگرش ها و احساسات، ارزشها و رفتار خویش از سویی و مشاهده ی کودکان و تعبیر و تفسیر رفتار آنان و کشف مشکلاتشان می توانند موفقیت های آموزشی را در جهت مثبت، پیشگیری و یا درمانی از نو سازمان دهند.
شناخت تواناییها، نیازها، ناسازگاریها و ویژگیهای رفتار و خصوصیات روانی کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شناخت باعث درک کودکان می شود و همچنین زمینه ای برای برنامه ریزی و به کار بردن امکانات آموزشی و پرورشی می شود، مادامی که کودکان نتوانند تحمل کردن مدرسه را یاد بگیرند کوشش در زمینه ی یادگیری آنان بی ثمر خواهد بود. کودکان آسیب پذیر از لحاظ عاطفی را نمی توان مجبور به شرکت در فعالیتهای مدرسه کرد مگر آن که بتوانند معلم و مدرسه را بپذیرند و به آن اطمینان و اعتماد کنند، فشار بر چنین کودکانی تنها براساس تهدید در آنان می افزاید و این افزایش به نوبه ی خود اضطراب نفرت و اشکال مختلف رفتار منفی گرایانه را در آنان تشدید می کند.
فهرست مطالب
بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
شرح وظایف آموزگار
تعریف، اهمیت و هدف آموزش و پرورش ابتدایی
تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی
اهمیت آموزش ابتدایی
نقش آموزگار در بهداشت روانی دانش آموزان
نقش تربیتی معلم از دیدگاه مکاتب و نظریه های تربیتی
دیدگاههای مختلف در مورد نقش تربیتی معلم
اهمیت مقام معلم از دیدگاه اسلام
روشهای تدریس معلمان
ویژگی های معلم در قرن ۲۱
چالشهای فراروی معلمان در عصر کنونی
نقش معلمان در تربیت دینی دانش آموزان
جایگاه معلم در نظام تربیتی
۳- روش های انجام کار
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجربیات
تبیین تجربیات اهمیت انجام آزمایش در درس علوم تجربی
تبیین تجربیات اهمیت آموزش هنر در مدارس ابتدایی
تجارب نگارنده در شناخت ویژگی های دانش آموزان
تجربیات نگارنده در ایجاد نظم و انضباط در کلاس
تبیین تجربیات نمایش سه حالت ماده همراه با شعر
تبیین تجربیات قواعد تهیه سوالهای تشریحی
نمونه طرح درس فارسی بخوانیم پنجم ابتدایی
۲۰ فعالیت مکمل دروس قرآن و هدیه های آسمانی دوره ابتدایی
وسایل کمک آموزشی مورد نیاز برای تدریس ریاضی پنجم ابتدایی
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله
۷- اقدامات خاص
۸- بیان نکات کلیدی و ویژه
۹- ارائه برنامه
۱۰- منابع
تعداد صفحات: ۱۰۱
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند