مستندسازی تجربیات شغلی آموزگار و مدیر آموزگار برای اخذ رتبه عالی (۴)

سپتامبر 19, 2015

آمار نشان می دهد که نظام آموزش و پرورش ایران حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس پایه به تحصیل می پردازند. دانش آموزان کلاس های درس چندپایه را دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان حومه شهرهای کوچک و دورافتاده تشکیل می دهند.
آموزگاران کلاس های درس چندپایه نیز بیشتر از مناطق روستایی برخاسته اند. که عمدتاً دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند و کمترین آموزش ها را دیده اند و از اموزش های پایه ی معلمی بی بهره اند.
دلیل اصلی تشکیل کلاس های چندپایه به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان در یک پایه ی تحصیلی است. معمولاً حد نصاب تعداد دانش آموزان برای رسمیت یافتن کلاس های درسی را در هر پایه نظام آموزشی تعیین و ابلاغ می کند.
با روند رو به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها زمینه ی تشکیل کلاس های چندپایه فراهم می آید. دیدگاههای مختلفی نسبت به کلاس های درس چندپایه وجود دارد: برخی این کلاس ها را جزو معضلات نظام آموزشی می دانند که باید از میان برداشته شود و بعضی دیگر وجود این کلاس ها را به مثابه فرصتی برای یک عمل آموزش و پرورش پرورش بهینه به شمار می آورند.
تحقیقات نشان می دهد که میان دانش آموزان کلاس های درس چندپایه و دانش آموزان کلاس های درس تک پایه از حیث توانایی شناختی تفاوت معناداری وجود ندارد. افزون بر این دانش آموزان کلاس های درس چندپایه نسبت به دانش آموزان کلاس های تک پایه از نظر رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، بهداشت روانی، پختگی رفتاری و … به دانش آموزان کلاس های تک پایه برتری نشان می دهند. نتایج پژوهش های زیادی برتری و لزوم کلاس های درس چندپایه را مورد تأیید قرار داده اند.
تدریس در کلاس های درس چندپایه و دانش آموزی در این کلاس ها، تجارب فراوانی را به بار می آورد. تجارب برآمده از کلاس های درس چندپایه برای معلمان، افزایش توانایی حرفه ای و وابستگی به دانش آموزان است که به گفته ی یکی از معلمان کلاس چندپایه: معلم کلاس چندپایه، سرپرست خانواده پرفرزندی است که باید برای همه ی آنان به صورت متفاوت برنامه ریزی کند و به نسبت مساوی محبت خود را به هر کدام از بچه ها نشان دهد. و بر این باور است که کلاس درس چندپایه «کلاس زندگی» است.

فهرست مطالب

بیوگرافی
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
شرح وظایف مدیر آموزگار
دلایل تشکیل کلاس های چندپایه
مزایا و محاسن کلاس های چندپایه
مشکلات و مسائل کلاس های درس چندپایه
مدیریت در کلاس های درس چندپایه
نکات قوت و ضعف و چالش های مدیر آموزگار
۳- عناوین تجارب
شیوه های مدیریت کلاس های چندپایه
شیوه های اداره کلاس چندپایه
طراحی آموزشی و مدیریت زمان
شاداب سازی درونی و معنوی در مدارس
افزایش رضایت شغلی مدیر آموزگار
۴- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
مدیر آموزگاری شغلی سخت و طاقت فرسا
مشکلات و چالشهای مدیریت آموزشگاهی در مدارس کوچک
۵- نتیجه گیری (بیان نکات ویژه و کلیدی)
۶- ارائه برنامه
پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات کلاسهای چندپایه و شیوه های مدیریت و اداره این کلاس ها
مدیریت زمان و پیشنهادات مربوط به آن
رهنمودهایی جهت مدیریت موثر در کلاس های چندپایه
۷- منابع

تعداد صفحات: ۷۸
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند