یادگیری و یاددهی از اولین روزهای زندگی بشری همواره وجود داشته و با زندگی انسانها عجین می باشد. چرا که بدون آموختن نمی توان در اجتماع زندگی کرد و حتی زنده ماند. آموزش کودک انسان نسبت به سایر جانداران بسیار مشکل و زمان بر می باشد بهمین خاطر اولین مربی انسان یعنی مادر و پدر باید روزهای طاقت فرسای زیادی را تحمل بنمایند تا بتوانند جهت تعلیم و تربیت ایشان قدمهای مثبت بر دارند و به استعدادهای نهفته ایشان پی ببرند و او را مستعد یادگیری و مهارت آموزی برای زندگی و تحصیل علوم گوناگون بنمایند. بعد از اولیاء جامعه خود نیز به عنوان مدرسه و محل تعلیم و تربیت عمل می کند. اعضای خانواده، فامیل ها، همبازیهای کوچه و محله و در روزگار جدید رسانه های جمعی در تعلیم و تربیت انسانها نقش اساسی و اصلی را دارند با این حال به منظور پاسخگویی به استعداد کودکان مراکز تعلیم و تربیت تأسیس شده و همه سعی دارند از همان دوران نونهالی نسبت به آموزش و توانمندسازی کودکان وارد عمل شوند. مهد کودکها، کودکستانها، مراکز فرهنگی، هنری و اماکن ورزشی و در نهایت مدارس باید پاسخگویی نونهالان باشند حتی اگر کودکان به دلایلی ناتوان باشند باز این روزها مراکزی هست که به کمک ایشان بیاید و یا اگر استعداد زیاد دارد باز مراکزی هست که پاسخگوی استعدادهای ایشان باشند.در این میان نقش معلم و مدرسه در توانمندسازی و غنی بار آمدن دانش آموزان بسیار زیاد و قابل تأمل و انکار ناپذیر است. این نقش در ایام گذشته و دور به طریق گوناگون صورت می گرفت (گاهی نفر به نفر و گاهی استاد، شاگردی) ولی اکنون در کنار مراکز آموزشی و دانشگاهی، فناوری مجازی وارد عرصه شده است که مرز، جغرافیا، نژاد، زبان، کوچک و بزرگ، فقیر و غنی نمی شناسد و در آن واحد قادر است بیشترین اطلاعات را به شکل ساده و آسان در اختیار انسان ها قرار دهد بدون محدودیت زمان و مکان و خیلی ارزان. حال سعی می کنیم به عنوان معلم با مرور دو دهه فعالیت آموزشی و پرورشی روند فعالیت خود در طی این مدت را بازگویی نماییم تا نتایج مطلوب تقدیم همگان و انسانها جویای حقیقت بنماییم و بر خود و دیگران فرض بدانیم که سرعت یاددهی و یادگیری علوم و تغییر و تحول در آن و توجه زیاد به آموزش و پرورش در دنیا چقدر شتاب گرفته است و غفلت در این مورد چه ضررها را متوجه فرد و جامعه کشور می نماید. ورود به شغل معلمی از آرزوهای دیرین این جانب بوده و بسیار با علاقه و با جدیت وارد این شغل شدم، در این ارائه عملکرد سعی شده است به تجربیات موفق مدیرآموزگاری، معاونت مدرسه پرداخته شود.
فهرست مطالب
بیوگرافی نگارنده
۱- مقدمه
۲- ارزیابی عمومی
بخش اول: ارزیابی عمومی از آموزگاری و مدیر آموزگاری
تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی
اهمیت آموزش ابتدایی
اهداف آموزش و پرورش ابتدایی
شرح وظایف آموزگار
بخش دوم: معاونت مدرسه
شرح وظایف معاون آموزشی مدرسه
محورهای خلاقیت و نوآوری در برنامه های معاونان آموزشی مدرسه ها
یک معاون آموزشی چگونه می تواند مفید باشد
۳- روش انجام کار
بخش اول: روش های انجام وظایف در پست آموزگاری و مدیر آموزگاری
بخش دوم: روش های انجام وظایف در پست معاونت
۴- عناوین تجارب
۵- تبیین تجارب
بخش اول: تبیین تجربیات آموزگاری و مدیر آموزگاری
تبیین تجربیات نگارنده در طراحی کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در ایجاد نظم و انضباط در کلاس
تبیین تجربیات نگارنده در درس املاء و مشکلات آن
تبیین تجربیات اینجانب در تدریس کلاس انشاء
بخش دوم: تبیین تجربیات معاونت
تبیین تجربیات در برگزاری جلسات شورای دبیران
تبیین تجربیات برگزاری مفید جلسات انجمن اولیاء و مربیان
تبیین تجربیات برنامه ریزی فروشگاه مصرف دانش آموزان
تبیین تجربه های مفید درباره ارزشیابی و نظارت بر کار همکاران
تبیین تجربه های مفید کنترل غیبتها و تأخیر دانش آموزان
تبیین تجربه های مفید درباره شیوه مناسب اجراء برنامه های آغازین
تبیین تجربیات شیوه های مختلف تشویق دانش آموزان
تبیین تجربیات مفید و شیوه عملکرد موثر من در ارایه نمره انضباط
تبیین تجربیات برگزاری جلسات آموزش خانواده
تبیین تجربیات برای افزایش رفاقت و همدلی در دانش آموزان
تبیین تجربیات در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
۶- عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب
بخش اول: آموزگاری و مدیر آموزگاری
بخش دوم: معاونت
۷- اقداماتی که به نتیجه رسیده اند
۸- نکات کلیدی حاصل از تجربیات
۹- ارائه برنامه
ارائه برنامه در حوزه آموزگار و مدیر آموزگاری
ارائه برنامه در حوزه معاونت
پیشنهادات
۱۰- منابع
تعداد صفحات: ۱۳۶
فرمت فایل: word
توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند