مقدمه
مشخص نیست که روان شناسی از چه زمانی به طور رسمی رشته ای علمی شناخته شد ، اما پژوهشهای روان شناختی از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. ویلهلک نخستین آزمایشگاه روان شناسی را در 1987 در آلمان و ویلیام جیمز چهار سال زودتر آزمایشگاه خود را در هاروارد ایجاد کرده بود. پویایی آزمایشگاه روان شناسی ، استقلال از فسلفه و نظریه پردازیهای فیلسوفان را به ارمغان آورد . و ونت در کتابی با عنوان اصل روان شناسی فیزیولوژیک ، موضوع روان شناسی را مطالعه ذهن معرفی کرد و فرآیندهای مورد بررسی در روان شناسی را مهرکرمای کنترل شده و پاسخهای قابل اندازه گیری دانست که با آزمایش و درون نگری به دست می آید . از نظر رفتارگرایان، یادگیری به معنی تغییر در شکل یا فراوانی رفتار است که ، رفتارهای فراگیر مورد سنجش قرار می گیرد تا زمان مناسب برای آموزش مشخص شود . یادگیری مستلزم تنظیم محرکهای محیطی است تا فراگیر بتواند پاسخهای مناسب را از خود بروز دهد و آن پاسخها را تقویت کرد . هدف از آموزش در رفتارگرایی این است که فراگیر به درستی به محرکها پاسخ دهد و این امر مستلزم تقسیم مطالب درسی به بخشهای کوچکی است که می توان به ترتیب بر آنها تسلط یافت . اصول آموزش در رفتارگرایی ، رابطه نزدیکی با یادگیری دارد ، زیرا هدف آموزش ، ایجاد تغییر در رفتار است.
فهرست مطالب
ساختارگرایی و کارکردگرایی
کارکرد گرایی ویلیام جیمز
رفتارگرایی
شناخت گرایی
ساختن گرایی
روان شناسی گشتالت
یکپارچگی نظریه و عمل
روشهای تحقیق در روان شناسی یادگیری
مشاهده مستقیم
دشواری های مشاهده مستقیم
پاسخهای شفاهی
تعیین میزان یادگیری به وسیله دیگران
خودسنجی
یادگیری و فلسفه
تجربه گرایی در برابر خردگرایی
خردگرایی
تجربه گرایی
درک کامل یادگیری انسان
فرایند اصلی در یادگیری
ابعاد سه گانه یادگیری
انواع یادگیری
یادگیری از دیدگاه وجودگرایان
فرایند یادگیری از دیدگاه وجود گرایان
نظریه های رفتاری
پیش فرضهای اساسی
پیوندگرایی ثورنوایک
یادگیری از طریق کوشش و خطا
اصول یادگیری ژندایک
پیوند گرایی پس از 1930
شرطی شدن کلاسیک
تصول شرطی شدن کلاسیک
نظام علامتی دوم
شرطی شدن واکنشهای هیجانی
رفتارگرایی واتسون
آزمایش البرت کوچولو و فرایندهای اساسی
اسکینر و رفتار گرایی
شرطی شدن عامل
انتقادهای وارد بر رفتارگرایی
نظریه های شناختی ـ اجتماعی
پیش فرضهای اساسی نظریه شناختی ـ اجتماعی
تفاوت بین یادگیری و عملکرد
عوامل موثر یادگیری و عملکرد
سرمشق گیری
یادگیری مشاهده ای
نقش پذیرنده در تعیین یادگیری مشاهده ای
نحوه یادگیری ( یادگیری مستقیم و جانشینی )
خودکارآمدی
خودکارآمدی و انگیزش درونی
خودکارآمدی و انتظارات
منابع انتظارات خود – کارآمدی
الگوی پردازش اطلاعات در یادگیری
پیش فرضهای الگوی پردازش اطلاعات
الگوی حافظه دوگانه
توجه و یادگیری
پیشنهادهایی برای جلب توجه فراگیران
حافظه کوتاه مدت و پردازش اطلاعات
نگهداری اطلاعات در حافظه کوتاه کدت
فراموشی
محتوای حافظه بلندمدت
بازیابی اطلاعات از حافظه بلند مدت
حافظه و تفاوتهای فردی
تفاوت های فردی در حافظه کوتاه مدت ( کاری )
تفاوتهای فردی در حافظه بلند مدت
کاربرد الگوی پردازش اطلاعات درکلاس درس
آموزش مهارتهای مطالعه راهبردهای یادگیری
فرایندهای شناختی
مقایسه دیدگاههای شناختی و رفتاری
یادگیری اکتشافی
یادگیری معنادار
تعداد صفحات: 38
نوع فایل: word
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند