چکیده
ارزیابی عملكرد شیوه ای از ارزشیابی رفتار كاركنان در محیط كار است كه شامل جنبه های كمی و كیفی عملكرد شغلی افراد میشود. عملكرداشاره به حدی از نیل به موفقیت در انجام وظایف دارد كه منعكس كننده میزان كامیابی فرد در پاسخگویی به تقاضاهای شغل است. ارزیابی عملكرد عبارت است از فرایند سنجش و اندازه گیری عملكرد در دستگاههای اجرایی در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی در قالب برنامه های اجرایی. هدف اساسی ارزیابی عملكرد ، فراهم نمودن اطلاعات در خصوص عملكرد كاری پرسنل و مبادله اطلاعات بین ارزیاب و پرسنل در جهت جلوگیری از عملکرد نامطلوب و اصلاح آن و تشویق عملکرد مطلوب پرسنل است و همچنین هدف دیگر این است که اطلاعات ضروری درباره نیروهای شاغل در سازمان جمع آوری و در دسترس مدیران قرار گیرد تا آنها بتوانند تصمیمات به جا و لازم را در جهت بالا بردن كمیت و كیفیت كار كاركنان اتخاذ نمایند. در محیط های كاملاً رقابتی امروزی، سازمانهایی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و در این محیط باقی بمانند كه به نحو بهتری از منابع خود بهره برداری نموده و بهره وری خود را افزایش دهند. یكی از منابع مهم سازمانی نیروی انسانی می باشد. به منظور بهره گیری هر چه بهتر از این عامل می بایست آموزشهای لازم تدوین، هماهنگی و همدلی لازم در بین كاركنان ایجاد و اهداف آنها را با اهداف سازمان همسو نمود . همانگونه که میدانیم ارزیابی عملکرد زیر مجموعه مدیریت عملکرد می باشد لذا هر برنامه مدیریت عملكرد بر میزان قابلیت آن در اندازه گیری عملكرد بستگی دارد. نظامهای سنتی ارزیابی عملكرد فاقد كارایی لازم در ارتقاء بهره وری نیروی كار میباشند لذا نیاز به چرخش از این نوع نظامها به نظامهای نوین مدیریت عملكرد به نحو چشمگیری محسوس است . مدیریت عملكرد با ایجاد محیطی مشاركتی و ابلاغ اهداف سازمان به كاركنان و راههای دستیابی به آنها و همچنین برقراری جلسات مستمر ارزیابی و هدایت كاركنان و نیز سیستمهای پرداخت بر مبنای ارزیابی عملكرد، باعث ایجاد همسویی اهداف كاركنان و سازمان می گردد و بهره وری نیروی كار را بالا می برد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
طرح مساله و بیان موضوع
مروری بر ادبیات موضوع
مدل سینک و تاتل (1989)
ماتریس عملکرد (1989)
هرم عملکرد (1991)
تحلیل ذی نفعان (2001)
چارچوب مدوری و استیپل
تعاریف
دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملكرد
ضرورت ارزیابی عملكرد
اهداف ارزیابی عملكرد
انواع ارزیابی
فرآیند ارزیابی عملكرد
چرخه چهار مرحله ای ارزیابی عملکرد
مبانی حاكم بر نظام ارزیابی عملكرد
از دیدگاه مبانی ارزشی اسلام
جلوگیری از خطا
پیشگیری از فساد
جلوگیری از ضایع شدن منابع و امكانات
انتخاب احسن در برنامه ریزیها و سیاست گذاریها
از دیدگاه علم مدیریت
ارتقاء كیفیت و افزایش بهره وری
تصمیم گیری بهتر
جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی
مشاركت عمومی كاركنان
ایجاد امکان مقایسه و رقابت سالم
ایجاد احساس مسئولیت پذیری برای وصول به اهداف
تقویت روحیه كاركنان
دستیابی به راه حلهای جدید متناسب
محدودیتهای ارزیابی عملكرد در بخش دولتی
اصول حاكم بر ارزیابی عملكرد
عوامل موثر در ارزیابی عملكرد
عناصر اصلی نظام ارزیابی عملكرد
جمع آوری اطلاعات
ارزیابی و سنجش
اقدام اصلاحی
شبکه ارتباطی
تعریف مدیریت عملکرد
اصول مدیریت عملكرد
مزایای مدیریت عملكرد
الف) از دیدگاه سازمانی
ب) از دیدگاه سرپرستان
ج) از دیدگاه کارکنان
عوامل موثر در مدیریت عملکرد
اجرای طرح ارزیابی و مدیریت عملكرد
روشهای اجرایی ارزیابی عملكرد سازمانهای دولتی
الگوی فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP
الگوی كارت امتیاز متوازن BSC
الگوی تحلیل پوششی دادهها (DEA)
الگوی برنامه ریزی آرمانی (مدل GP)
الگوی مهندسی مجدد (Reengineering)
الگوهای ممیزی كیفیت و مدیریت كیفیت جامع (TQM,ISO)
مدل برتری سازمانی EFQM
مفاهیم اصول برتری در مدل (EFQM)
نقش رهبری در ارزیابی عملکرد
مدل مراوده ای اصلاح شده
ارزیابی عملكرد در کشورهای مختلف
ارزیابی عملكرد در ایران
ارزیابی عملكرد بر مبنای استراتژیهای توسعه پایدار در كانادا
راهنمای ارزیابی عملكرد دولت محلی آمریكا
نظام ارزیابی عملكرد در پاكستان
بازرسی اداری در ژاپن
روش پژوهش
مروری بر پیشینه تحقیقات و مطالعات انجام شده در خصوص ارزیابی عملکرد
نتیجه گیری
پیشنهادات جهت انجام پژوهش های آتی
منابع
الف) فارسی
ب) لاتین
ضمائم
پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیران گروه های آموزشی
فرم ارزیابی عملکرد واحدهای استانی 1385
استقرار نظام ارزیابی عملکرد در دستگاه های اجرایی کشور
پارامترهای ارزیابی
تعداد صفحات: 76
نوع فایل: PDF
توجه: برای دریافت فایل ورد این پایان نامه لطفاً با شماره ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ تماس بگیرید.
دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه ها بسته شدند