مستندسازی تجربیات شغلی رشته ادبیات و زبان فارسی برای اخذ رتبه عالی (۲)

سپتامبر 19, 2015

در عصر حاضر بیشتر صاحب نظران و متخصصان آموزشی بر این باورند که توسعه انفجار آمیز دانش و اطلاعات، از طریق فناوری های الکترونیکی جدید ماهیت دانستن را تغییر داده است؛ در آنچه دانش آموزان فرا می گیرند، تحولات بنیادی پدید آمده است و جوامع را آن چنان متحول کرده است که دیگر ساختار روش های نظام های آموزشی سنتی (آموزش مستقیم) قادر نیستند در شرایط موجود، جوانان و نوجوانان را برای چالش در دنیای پیوسته در حال تحول آماده کنند.
اینک باید از خود بپرسم که وظیفه ما در برخورد با این تحولات چیست؟ و چه باید کرد تا نظام آموزشی ما همگام با تحولات جهانی متحول شود و دانش آموزان را برای چالش در دنیای پیوسته متحول، تربیت نمود. در پاسخ باید بگوییم که تغییر در شیوه تدریس بسیار لازم و ضروری است تا همه را به سوی تعالی و پیشرفت رشد و سوق دهد و اثربخش باشد تا معلمانی موفق و دانش آموزانی با انگیزه و فعال داشته باشیم از این رو تصمیم گرفتم که به مطالعه و جستجو بپردازم و روشهای نوین و برتر را بر گزینم تا از سردرگمی ها و کشمکش ها و بی انگیزگی نجات یابم و با شنیدن «از شعر و شاعری بیزارم» نرنجم بلکه به کارم وسعت و سرعت ببخشم و هر روز با عشق و علاقه وافر سر کلاس درس حاضر شوم.

فهرست مطالب

بیوگرافی
مقدمه
ارزیابی عمومی
شرح وظایف مدیر آموزگار
نقاط قوت زبان و ادبیات فارسی در آموزش و پرورش
نقاط ضعف آموزش زبان و ادبیات فارسی در آموزش و پرورش
هدف های کلی برنامه آموزشی زبان فارسی در دوره متوسطه
حیطه شناختی
حیطه عاطفی
روش های نوین تدریس زبان و ادبیات فارسی
موانع ارتباطی بین معلم و دانش آموز در درس ادبیات
تدریس صرفاً کلامی
جالب، جاذب و مورد توجه نبودن پیام
انتقال منفی
رویایی شدن و در خود فرو رفتن دانش آموزان
بی توجه به سطح درک دانش آموزان
موانع فیزیکی
دانش آموز اولین موفقیت معلم در درس ادبیات است
روش های انجام کار
عناوین تجارب
تبیین تجارب
تبیین تجربیات مدیر آموزگاری و آموزگاری
تبیین تجربه اول: شیوه های مدیریت کلاس های چندپایه
تبیین تجربه دوم: شیوه های اداره کلاس چندپایه
تبیین تجربیات تخصصی اینجانب در کلاس درس ادبیات
تبیین تجربه اول: روش های نوین در تدریس درس ادبیات فارسی
تجربه دوم: روش تدریس یک جلسه از زبان فارسی پایه سوم متوسطه کلاس خودم
تبیین تجربه سوم: بارم بندی و بودجه بندی و ارزشیابی کتاب های زبان فارسی (۱)، (۲) و (۳)
تبیین تجربه چهارم: نمونه هایی از روش های تدریس اینجانب با استفاده از مدل تعاملی
تبیین تجربه پنجم: تبیین تجربیات تکمیل روش تدریس صامت
تبیین تجربه ششم: تبیین تجربیات روش تدریس روابط واژگانی
تبیین تجربه هفتم: مراحل آغازین کلاس
تبیین تجربه هشتم: ارزشیابی از دانش آموزان
تبیین تجربه نهم: طرح درس ساختمان فعل زبان فارسی سال دوم دبیرستان
تبیین تجربیات عمومی اینجانب در کلاس ادبیات فارسی
تبیین تجربه اول: نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار
تبیین تجربه دوم: موارد تربیتی در امر تدریس
تبیین تجربه سوم: چگونه معلم خوبی باشیم
تبیین تجربه چهارم: تأثیر ویژگی های شخصیتی و علمی معلم بر تدریس
تبیین تجربه پنجم: مدیریت رفتار با دانش آموز در کلاس درس
تبیین تجربه ششم: ایجاد لذت یادگیری در درس ادبیات
تبیین تجربه هفتم: چگونه کلاس درس را کنترل کنیم؟
عوامل موفقیت یا عدم موفقیت تجارب حاصله ناشی از انجام امور محوله
اقدامات خاص
استفاده از وسایل کمک آموزشی
استفاده از تکنولوژی های آموزشی
استفاده زا سرگرمی های ادبیات
تهیه بروشور، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی
طراحی و برگزاری مسابقات ادبیات در خارج از کلاس
معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه
استفاده از کارت های تشویقی
گروه بندی کردن دانش آموزان
بیان نکات کلیدی و ویژه
ارائه برنامه
منابع

تعداد صفحات: ۱۰۹
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند