مستندسازی تجربیات شغلی رشته ادبیات و زبان فارسی برای اخذ رتبه عالی

سپتامبر 19, 2015

در عصر حاضر بیشتر صاحب نظران و متخصصان آموزشی بر این باورند که توسعه انفجار آمیز دانش و اطلاعات، از طریق فناوری های الکترونیکی جدید ماهیت دانستن را تغییر داده است؛ در آنچه دانش آموزان فرا می گیرند، تحولات بنیادی پدید آمده است و جوامع را آن چنان متحول کرده است که دیگر ساختار روش های نظام های آموزشی سنتی (آموزش مستقیم) قادر نیستند در شرایط موجود، جوانان و نوجوانان را برای چالش در دنیای پیوسته در حال تحول آماده کنند.
اینک باید از خود بپرسم که وظیفه ما در برخورد با این تحولات چیست؟ و چه باید کرد تا نظام آموزشی ما همگام با تحولات جهانی متحول شود و دانش آموزان را برای چالش در دنیای پیوسته متحول، تربیت نمود. در پاسخ باید بگوییم که تغییر در شیوه تدریس بسیار لازم و ضروری است تا همه را به سوی تعالی و پیشرفت رشد و سوق دهد و اثربخش باشد تا معلمانی موفق و دانش آموزانی با انگیزه و فعال داشته باشیم از این رو تصمیم گرفتم که به مطالعه و جستجو بپردازم و روشهای نوین و برتر را بر گزینم تا از سردرگمی ها و کشمکش ها و بی انگیزگی نجات یابم و با شنیدن «از شعر و شاعری بیزارم» نرنجم بلکه به کارم وسعت و سرعت ببخشم و هر روز با عشق و علاقه وافر سر کلاس درس حاضر شوم.

فهرست مطالب

بیوگرافی
مقدمه
اهمیت و جایگاه درس ادبیات
موانع زبان و ادبیات فارسی در مقطع متوسطه
مشکلات و راه کارهای آموزش زبان فارسی در مقطع متوسطه
نقد و بررسی کتب زبان و ادبیات فارسی
الف) اشکالات زبان فارسی یک
ب) ایرادات زبان فارسی دو
ج) ایرادات زبان فارسی سه
مقایسه شیوه های مختلف تدریس
اصول آموزش فراگیر محور
ویژگی های معلم فراگیر محور
ویژگیهای روش پیشرو
مهارتهای کار گروهی
الف) مهارت یادگیری عاطفی
ب) مهارت گفتن حقیقت
پ) ارزیابی اشتباهات
راهبردهای مدیریت کلاس
راهبرد اول: دایره وار نشستن و فواید آن
راهبرد دوم: نوبت
راهبرد سوم: مهارت گوش دادن
راهبرد چهارم: ذهن انگیزی
راهبرد پنجم: بازی انتظار کشیدن
روش های نوین تدریس زبان و ادبیات فارسی
روشهای پیشنهادی برای تدریس بهتر زبان و ادبیات فارسی
الگوی تفکر انتقادی در آموزش زبان و ادبیات فارسی
روش تدریس فعال
بارم بندی و بودجه بندی کتاب های زبان فارسی (۱)، (۲) و (۳)
نمونه هایی از روش های تدریس با استفاده از مدل تعاملی
تجربه (۱): تکمیل روش تدریس صامت
تجربه (۲): روش تدریس زبان فارسی پایه اول
تجربه (۳): خواندن چندبیت شعر هنگام ورود به کلاس
جمع بندی
پیشنهادات
منابع

تعداد صفحات: ۷۵
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند