مستند اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکلات نوشتاری (اختلال دیکته نویسی و نارسانویسی) و رفتاری دانش آموز را حل کنم؟

سپتامبر 18, 2015

دانش آموز من دانش آموز فعال و پرجنب و جوشی است که امسال سال اول را با علاقه شروع کرده بود اما وضعیت املا و دست خط و انجام تکالیف وی به قدری نامطلوب بود که برای مادر و معلم ناامید کننده شده بود. با وجود این که معلم در کلاس و مادر در خانه برایش وقت و انرژی زیادی صرف کرده بودند اما نتیجه ای در برنداشت. جمله ی «قابل اصلاح نیست» در هر املایی از دانش آموز دیده می شد که مادرش را بسیار ناراحت می کرد. روش هایی نظیر مشق بیشتر، تمرین و املای بیشتر و رونویسی مکرر از کلمات سخت نیز در مورد این دانش آموز چاره ساز نبود.
بررسی وضعیت تحصیلی آرمین نشان داد که او دارای سه مشکل است: اختلال دیکته نویسی، نارسا نویسی و تأخیر در انجام تکالیف درسی. راه حل های متعددی را برای حل مشکلات تحصیلی و رفتاری دانش آموز، به مدت ۶ جلسه (که تقریباً ۴ ماه طول کشید) با او کار کردم و با لطف خداوند، مشکلات نوشتاری و تأخیر در انجام تکالیف دانش آموز با همکاری و پیگیری جدی مادرش حل شد.
برای درمان اختلال دیکته نویسی از فعالیت ها و تمریناتی که به تقویت حافظه دیداری، تمییز دیداری، افزایش حساسیت شنیداری، دقت و توجه کمک می کرد، استفاده شد و خطاهای آموزشی وی در دیکته نویسی هم رفع گردید. برای درمان نارسا نویسی روی تمریناتی برای تقویت عصلات دست و انگشتان، آموزش طرز درست نوشتن حروف و درست نشستن و درست گرفتن مداد کار شد. و در نهایت جهت رفع مشکل رفتار وی و تأخیر در انجام تکالیف، برخی از فنون خانواده درمانی سیستمی مورد استفاده قرار گرفت.
مادر دانش آموز در اجرا و موفقیت برنامه ها نقش تعیین کننده ای داشت چرا که آموزش ها و تمرین ها را با دقت و به طور کامل در خانه با دانش آموز اجرا می کردند. نقش مهم دیگر مادر دانش آموز در حل مشکلات، تغییر رفتار و روش های تربیتی خودش بود که تأثیر زیادی در بهبود وضعیت دانش آموز داشت.
برنامه ها هر جلسه ارزیابی شده و فعالیت های لازم برای جلسه بعد تعیین می شد. بررسی املاها، دست خط و زمان انجام تکالیف و نیز نظر معلم و والدین دانش آموز، ایجاد تغییرات مطلوب و حل مشکلات تحصیلی و رفتار وی را تأیید کرد و نشان داد که برنامه ها در مورد او نتیجه مطلوبی داشته است. پیشرفت دانش آموز به حدی بود که او در نوبت دوم توانست شاگرد اول کلاس شود.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
توصیف وضعیت موجود
بیان مسأله
گردآوری اطلاعات (شواهد ۱)
تجزیه و تحلیل داده ها
– ناتوانی های نوشتاری (مبانی، علل، راهکارها)
– اختلال دیکته نویسی
– نارسا نویسی
– پیشگیری و درمان مشکلات نوشتاری
الف) روش های درمان اختلال دیکته نویسی
فعالیت هایی برای تقویت حافظه دیداری
فعالیت هایی برای تقویت تمیز دیداری
فعالیت هایی برای تقویت حافظه توالی دیداری
فعالیت هایی برای تقویت حساسیت شنیداری
فعالیت هایی برای تقویت حافظه شنیداری
فعالیت هایی برای افزایش دقت
ب) روش های درمان نارسا نویسی
فعالیت هایی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست
فعالیت هایی برای تقویت هماهنگی چشم و دست
– مشکلات رفتاری کودکان
نقش خانواده در پیشگیری از مشکلات رفتاری دانش آموزان
انتخاب راه حل موقتی
اجرای طرح جدید و نظارت بر آن
گردآوری اطلاعات (شواهد ۲)
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع
ضمایم و پیوست

تعداد صفحات: ۵۷

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

همچنین برای دریافت پیشینه و ادبیات اختلالات رفتاری کودکان و دانش آموزان میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

پیشینه و ادبیات اختلالات رفتاری کودکان و دانش آموزان

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند