مستند اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان خود را به انجام تحقیق و پژوهش علاقه مند نمایم

سپتامبر 21, 2015

با توجه به این که در مدت ۲۲ سال فعالیت در دوره های مختلف تحصیلی مشاهده می کردم اکثر دانش آموزان با پژوهش آشنایی کافی ندارند و به تفکر منطقی عادت نکرده اند، لذا تصمیم گرفتم دانش آموزان خود را با پرسش گری و تفکر خلاق آشنا کرده و آن ها را به این امر مهم عادت دهم تا به کارهای پژوهشی علاقه مند شوند.
ابتدا از آنان خواستم یک تحقیق که به نوعی حالت اقدام پژوهی داشت در مورد خوشان انجام دهند. کلاسم را به شیوه مشارکتی، فعال و کارگاهی اداره نمودم تا دانش آموزان با شرکت در کار گروهی، خود نیز در کلاس فعال باشند. از آثار دانش آموزان نمایشگاه پژوهش های علمی بر پا نمودم. در کلاسم از روشهای پژوهش محور، کاوشگری، بحث و پژوهش گروهی، جرأت آموزی، گردش علمی، و … که محور فعالیتهایش دانش آموزان هستند، استفاده نمودم. روحیه پرسش گری را بین آن ها تقویت کردم و آنها را به مشارکت فعال در امور آموزشی و پرورشی تشویق نمودم.
پس از فعالیتهای انجام شده توانستم تا حد زیادی توجه دانش آموزان خود را به تحقیق و پژوهش جلب کنم و آنها را تشویق کنم تا پژوهش را با علاقه مندی انجام دهند.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
فصل اول: تشخیص
توصیف وضعیت موجود و بیان مسأله
جمع آوری اطلاعات (شواهد ۱)
ادبیات تحقیق
تعریف پژوهش
اهمیت پژوهش
منطق پژوهش
کارکرد پژوهش
اهمیت پژوهش در قرآن
ضرورت و اهمیت تحقیق و پژوهش از دیدگاه اسلام و قرآن
فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تحقیق پژوهش و فناوری
پژوهش و جایگاه آن در جامعه
پژوهش چیست و پژوهشگر کیست؟
رویکرد پژوهشی چگونه رویکردی است؟
اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟
انواع اصلی و روش های معمول پژوهشی چیست؟
فرآیند پژوهش شامل چه مراحلی است؟
ویژگی های یک پژوهشگر موفق چیست؟
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی چه اهمیتی در توسعه پژوهش دارند؟
رابطه پژوهش و توسعه کشور چیست؟
توسعه پژوهش در کشور به چه عواملی بستگی دارد؟
رویکرد پژوهش مدار در آموزش رسمی چه اهمیتی دارد؟
پژوهش و مشکلات آن
فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس با رویکرد پژوهش محوری
نقش معلم پژوهنده و پژوهشگر در تعلیم و تربیت
نقش معلم در تحقیقات دانش آموزان
پژوهش در کلاس مدرسه
تقویت روحیه پرسشگری در دانش آموزان
تجزیه و تحلیل اطلاعات
خلاصه یافته های اولیه
انتخاب راه حل جدید
فصل دوم: تغییر
اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن
فصل سوم: ارزیابی
جمع آوری اطلاعات (شواهد ۲)
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و اعتباریابی آن
نتیجه گیری
پیشنهادها
منابع

تعداد صفحات: ۳۶

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند

اطلاعیه مهم

کاربر گرامی در صورتی که در خرید مشکل داشتید از طریق زیر با ما تماس بگیرید

تلفن: ۰۹۱۴۷۵۰۳۳۱۷ (تلگرام یا تماس)