مستند اقدام پژوهی چگونه توانستیم براساس سند تحول بنیادین با ارتقاء سلامت و بهداشت روان، خلاقیت دانش آموزان آموزشگاه متوسطه شبانه روزی را بالا برده و مدرسه ای شاد و پرتنوع درست کنیم؟

سپتامبر 21, 2015

در جوامع پیشرفته امروزی پرورش خلاقیت از مهمترین اصول است، با بررسی کشورهایی که از نظر صنعتی، فرهنگی و اجتماعی رشد چشمگیری داشته اند متوجه می شویم که این کشورها در زمینه ی پرورش خلاقیت رشد و تلاش بیشتری داشته اند. در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته شکوفایی خلاقیت یکی از عالی ترین و محکم ترین اهداف آموزش و پرورش است. در شرایط حساس کنونی و با توجه به تحولات بسیار سریع و اجتناب ناپذیر دنیا، اگر خواهان پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت و نوآوری در افراد هستیم باید نظام آموزش و پرورش را متحول کرد. برای این منظور لازم است هماهنگی و برنامه ریزی دقیق و کاملی در عرصه ی آموزش و پرورش داشته باشیم. در این فرآیند معلم نقش اصلی را ایفا می کند. تنها معلم خلاق است که می تواند دانش آموزان خلاق و نوآور پرورش دهد. اما نکته ی قابل تأمل آن است که هر آموزش و پرورش و هر معلمی نمی تواند این بار سنگین را به مقصد برساند. تنها آموزش و پرورش پویا، خلاق، متحول می تواند در تحقق این رسالت تاریخی خویش موفق باشد و این دقیقاً همان نیازی است که در سال گذشته رهبر اندیشمند انقلاب اسلامی تحت عنوان «تحول بنیادین آموزش و پرورش» از آن یاد شده است. هسته اصلی تحول در نظام آموزشی، هم چنان که مقام معظم رهبری تأیید کرده اند «خلاقیت» است بنابراین داشتن افرادی که توانایی پرورش پویایی و خلاقیت را دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.
با توجه به این که سرنوشت جامعه به دست افراد خلاق رقم می خورد با خود تصمیم گرفتم در سال تحصیلی حاضر اقداماتی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان انجام دهم و مسأله را برای خود این طور عنوان نمودم که:
چه اقداماتی انجام دهیم تا براساس سند تحول بنیادین با ارتقاء سلامت و بهداشت روان، خلاقیت دانش آموزان آموزشگاه متوسطه را بالا برده و مدرسه ای شاد و پرتنوع درست کنیم.
اطلاع رسانی خانواده ها از طریق کلاس های آموزش خانواده، استفاده از روش های تشویق و اجرای طرح های جدید برای رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان و همچنین تمرینات ویژه دانش آموزان و به کارگیری روش تدریس فعال و پویا … از جمله کارهایی بود که با همکاری مدیر مدرسه و سایر همکاران انجام دادم و در آن توفیق پیدا کردم و امید است این اثر بتواند سهمی در شکوفایی و باروری تفکر خلاق همه ی دانش آموزان این سرزمین داشته باشد و معلمان در هر دوره تحصیلی بتوانند به تقویت تفکر خلاق بپردازند و بدین سان بتوانند پرهای بسته دانش آموزان را بگشایند و آنها را همچون همای سعادت بر بلندای جامعه به پرواز در آورند.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسأله
گردآوری اطلاعات (شواهد ۱)
۱- مصاحبه با اعضای انجمن اولیای مدرسه
۲- مطالعه کتب، مقالات و مجلات مرتبط با این موضوع
۳- استفاده از پرسشنامه
۴- جلسه انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
تجزیه و تحلیل داده ها
انتخاب راه (طرح) جدید به صورت موقت
گام اول: خانواده و اولیاء
گام دوم: مدرسه
۱- اجرای طرح زنگ خلاقیت
۲- آمیختن عمیق درس ها با هنر
۳- طرح بازیافت مواد
۴- طرح آموزش هنر
۵- انجمن صلح و دوستی
۶- احیای فضای سبز و ایجاد محیطی با نشاط برای یادگیری
گام سوم: معلم
زنگ دایره یا حلقه تفاهم
۱- بازیهایی برای آشنایی با نام ها و اختلاط با یکدیگر
۲- بازی برای تقویت مهارت شنیدن
۳- بحث آزاد و حل مسئله
۴- بازی هایی برای ابراز احساس ها و عواطف
اجرای راه (طرح) جدید و نظارت بر آن
گردآوری اطلاعات (شواهد ۲)
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
تجدیدنظر و دادن گزارش نهایی
نتایج
نتیجه گیری
پیشنهادات
موانع و محدودیت ها
منابع و مآخذ
ضمایم

تعداد صفحات: ۵۳
فرمت فایل: word

 

توجه: لینک دانلود بعد از پرداخت بصورت فوری ارائه میشود.

type type type type type type type type type

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاه ها بسته شدند